جراحی پلک (بلفاروپلاستی) چیست

سوالات متداول جراحی پلک (بلفاروپلاستی)

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی چیست؟

جراحی پلک در واقع عمل جراحی زیبایی است که بر روی پلک‌های بالا و پایین انجام می‌گیرد. با عمل جراحی بلفاروپلاستی می‌توان کلیه چین و چروک‌های اطراف چشم، برآمدگی‌ها، افتادگی پلک و پف آنها را برطرف نمود. این عمل زیبایی تاثیر مهمی بر داشتن چشم و پلک‌های زیبا و شفاف خواهد داشت. در این روش با ایجاد برش‌هایی بر روی پلک مورد نظر اقدام به خارج نمودن بافت عضلانی، کیسه‌های چربی و یا پوست‌های اضافی می‌کنند. پس از بخیه زدن پلک و معمولا با گذشت چند هفته پلک‌ها به حالت عادی بازگشته و شما دارای پلک‌های صاف و بدون چین و چروک خواهید بود.

 

جراحی پلک بالا و پایین به چه کسانی توصیه می‌شود؟

جراحی پلک برای تمام سنین و افرادی که دارای مشکلاتی از قبیل پف زیر و بالای چشم، افتادگی پلک، شل شدگی و چسبندگی پلک هستند توصیه می‌شود. نکته قابل ذکر این است که چین و چروک های اطراف چشم با عمل جراحی قابل رفع است. بلفاروپلاستی محدودیت سنی ندارد لذا کلیه افرادی که دارای مشکلاتی در پلک‌های بالا و پایین خود هستند می‌توانند برای جراحی اقدام نمایند.

 

آیا من روی پوستم بریدگی خواهم داشت؟

ایجاد بریدگی در داخل پلک پایینی به همراه برداشتن پوست اضافه و چربی در ناحیه پوست پلک پایینی در این عمل عادی است. پوست پلک یکی از بی اهمیت‌ترین نقاط بدن است و این بریدگی‌ها معمولا خیلی خوب درمان می‌شوند.

 

آیا این عمل دردناک است؟

اکثر بیماران بعد از عمل از اینکه درد کمی کشیده‌اند اظهار تعجب می‌کنند. بالطبع بعد از هر نوع عمل جراحی باید انتظار کمی ناراحتی را داشته باشیم. به تمام بیماران نسخه‌ای از داروهای مسکن ارائه می‌شود. گاها بیماران ۵ ـ ۴ روز بعد از عمل اقدام به مصرف داروهای مسکن می‌نمایند. افرادیکه جراحی صورت انجام داده‌اند تا ۴۸ ساعت هنگام جویدن غذا احساس درد می‌کنند. معمولا افراد بعد از انجام عمل هیچ گونه درد غیر قابل کنترلی ندارند.

 

جراحی زیبایی پلک با بیهوشی عمومی انجام می‌شود یا بی‌حسی موضعی؟

جراحی پلک اغلب به آسانی با استفاده از بی حسی موضعی در کلینیک انجام می‌شود. اما گاهی بیمار نیاز به بیهوشی عمومی دارد. انتخاب نوع عمل به تشخیص اولیه پزشک و البته خواسته بیمار بستگی دارد که در جلسات مشاوره تعیین می‌شود. از سوی دیگر بعضی از بیماران ترس از جراحی به روش بی‌حسی موضعی دارند و ترجیح می‌دهند جراحی به روش بیهوشی عمومی را تجربه کنند.

 

ورم و درد ناشی از جراحی پلک چند روز بعد از عمل طول می‌کشد و چه زمان می‌توان فعالیت‌های روزانه را از سر گرفت؟

شل شدن پوست پلک و بی‌حالت شدن چشم‌ها، بیشترین علت انجام عمل بلفاروپلاستی است. به همین دلیل برطرف شدن ورم و درد بستگی به پوست فرد دارد؛ اما معمولا تا حصول بهبودی و مشاهده نتیجه ۲ هفته طول می‌کشد. اگر بیمار مبتلا به فشار خون باشد یا داروی خاصی مصرف کند، این مدت بیشتر طول می‌کشد

 

آیا بخیه‌های عمل بلفاروپلاستی جذبی هستند؟

پزشکان متخصص عمل بلفاروپلاستی اغلب از بخیه جذبی استفاده نمی‌کنند. بخیه‌ها معمولا غیر جذبی هستند و ۵ تا ۱۰ روز بعد از جراحی کشیده می‌شوند و افتادگی پلک‌ها برطرف می‌شود گاهی نیز بنا بر تشخیص پزشک جراح، بخیه‌ها به صورت مقطعی (یعنی همه بخیه‌ها به صورت همزمان با هم کشیده نمی‌شوند) کشیده می‌شوند. در رابطه با جای بخیه‌ها نیز باید بدانید که هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. چون بخیه‌ها با ظرافت بسیار در قسمت تاشدگی طبیعی پلک زده می‌شوند.

 

مراقبت بعد از جراحی پلک چند روز طول می‌کشد؟

بعد از جراحی تا ۳ روز بهتر است کمپرس یخ روی پلک‌ها گذاشته شود. در روز سوم هر ساعت ۲۰ دقیقه کمپرس‌گذاری انجام شود. علاوه بر این باید تا یک هفته بیمار به صورت نیمه نشسته بخوابد. تا هم فشار روی پلک کمتر باشد و هم از ورم بیشتر جلوگیری شود.

 

بعد از جراحی پلک چقدر طول می کشد تا جای بخیه ها از بین برود؟

 

جای بخیه‌های میانی پلک معمولا بعد از یک ماه برطرف شده و دیده نمی‌شود. اما بخیه‌های قسمت انتهایی پلک که فشار بیشتری را تحمل کرده‌اند از یک تا ۶ ماه طول می‌کشد تا برطرف شود. باز هم تاکید می‌کنم که همه چیز بستگی به پوست شخص دارد و اینکه بیماری خاصی نداشته باشد.

بعد از عمل بیمار می‌تواند ورزش کند؟

توصیه می‌شود از فعالیت های سنگین و ورزش به مدت یک ماه خودداری کند.

عمل جراحی زیبایی پلک چند ساعت طول می‌کشد؟

عمل جراحی قسمت دو پلک پایین به مدت یک ساعت و قسمت دو پلک بالا یک ساعت نیز می‌باشد. که کلا دو ساعت طول می‌کشد.

 

جراحی پلک موجب تغییر در ظاهر و فرم چشم‌ها می‌شود؟

این عمل جراحی اصولا تاثیر مستقیمی بر روی خود چشم ندارد. ولی می‌توان گفت تاثیری بر ظاهر چشم دارد. مثلا کسانی که دارای پلک افتاده می‌باشند چشم آن‌ها کوچک‌تر دیده می‌شود در صورتی که بعد از عمل چشم آن‌ها درشت‌تر می‌شود

 

مراقبت‌های بعد از جراحی پلک (بلفاروپلاستی)

  • معمولا بعد از عمل، پماد آنتی بیوتیک جهت مالیدن بر روی پلک و محل بخیه و قطره اشک مصنوعی تجویز می‌شود.
  • هنگام خوابیدن و استراحت کردن دقت کنید که سر شما بالاتر از سایر اعضای بدن قرار گیرد. اینکار برای کاهش فشار بر روی چشم و پلک‌ها الزامی است و به کاهش کبودی و تورم کمک می‌کند. می‌توانید هنگام خوابیدن از چند بالش در زیر سر خود استفاده کنید.
  • استفاده از کمپرس یخ بر روی پلک‌ها می‌تواند به کاهش درد، کبودی و تورم محل جراحی کمک نماید. توصیه می‌شود تا دو روز پس از عمل جراحی اینکار را بطور مرتب تکرار کنید.
  • در چند روز بعد از انجام این عمل چشم‌ها را شستشو دهید. برای اینکار می‌توانید از سرم فیزیولوژیک ( سرم نرمال سالین ) استفاده کنید.
  • در صورت مشاهده چند قطره خون در محل بخیه‌ها در روزهای اول پس از جراحی، نگرانی نداشته باشید.

پس از جراحی پلک ممکن است مشکلات بینایی مانند دوبینی و یا تاری دید وجود داشته باشد که طبیعی است و به مرور رفع می‌شود. با اینحال در صورت وجود عوارض شدید حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

 

کدام کلینیک را برای جراحی پلک انتخاب کنم؟

در کلینیک زیبایی اکسیر جراحی پلک و سایر جراحی‌های سرپایی  از قبیل لیفتینگ و همچنین دیگر روش‌های غیر تهاجمی نظیر هایفوتراپی و جوانسازی با دستگاه آر اف و سیستم های لیزری قابل اجرا است. جراحی بلفاروپلاستی توسط متخصصین مجرب و زبده مرکز و با لوازم و دستگاه‌های پیشرفته صورت می‌گیرد. کلیه مراجعه کنندگان قبل از عمل جراحی چکاپ کامل شده و آمادگی آنها برای عمل بررسی می‌گردد. همچنین از بیماران در خصوص بیماری‌های جانبی آنها سوال خواهد شد. با جراحی پلک در مرکز اکسیر چهره زیبا و دوست داشتنی داشته و از حضور در جمع لذت ببرید. با داشتن پلک‌های شاداب و بدون چین و چروک چهره شما زیبایی دو چندان خواهد داشت و برای سال‌های طولانی از چهره زیبای خود لذت خواهید برد.

 

چنانچه سوال شما در بین سوالات وجود ندارد؛ می‌توانید سوال خود را از ما بپرسید

خدمات(ضروری)
سوالات متداول زیبایی