ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل


یک جستجوی سریع در Google به شما می‎‌گوید که ماینوکسیدیل یک داروی خوراکی برای فشار خون است – که به این ترتیب برای اولین بار کشف شد که به رشد مو کمک می‌کند در واقع ماینوکسیدیل در اصل در اوایل دهه ۱۹۶۰ به عنوان یک درمان خوراکی برای فشار خون بالا شناخته شد، بیماری که هنوز هم به آن به ندرت استفاده می‌شود که در یکی از آزمایشات اولیه برای درمان فشار خون، عوارض جانبی عجیب رشد مو مشاهده شد. پس از چند دهه تحقیق، FDA ماینوکسیدیل موضعی را برای درمان ریزش موی مردان و بعداً برای ریزش موی زنان نیز تصویب کرد.

امروزه می‌‍توانید آن را در فرمول‌های ۲ و ۵ درصدی در داروخانه‌ها، به صورت فرمول مایع (کف سر) و کف پیدا کنید. ماینوکسیدیل یک داروی موضعی است که برای تحریک رشد موهای جدید در پوست سر اعمال می‌شود. چرا که ماینوکسیدیل می‌تواند تراکم و ضخامت مو را افزایش دهد.

ماینوکسیدیل و درمان ریزش مو

ریزش مو در مردان و زنان

نوع اصلی ریزش مو در زنان مانند مردان است. به آنآلوپسی آندروژنتیک یا ریزش مو با الگوی زنانه (یا مردانه) می‌گویند. در مردان، ریزش مو معمولاً از بالای شقیقه‌ها شروع می‌شود و در نتیجه موهای زائد در حال شکل گیری شکل “M” مشخص هستند. موهای بالای سر نیز نازک می‌شوند و اغلب به طاسی تبدیل می‌شوند. در زنان، آلوپسی آندروژنتیک با نازک شدن تدریجی در قسمت قسمت شروع می‌‍شود  و به دنبال آن ریزش موی انتشار یافته از بالای سر افزایش می‌یابد. خط موی زنان به ندرت عقب می‌افتد و زنان بندرت کچل می‌شوند.

دلایل زیادی برای ریزش مو در زنان وجود دارد، از جمله شرایط پزشکی، داروها و استرس جسمی یا عاطفی. اگر از هر نوع ریزش موی غیرمعمول مشاهده کردید، برای تعیین علت و درمان مناسب، مهم است که به ارائه‌دهنده مراقبت‌های اولیه یا یک متخصص پوست مراجعه کنید. ریزش مو در زنان می‌تواند ناامید کننده باشد، اما در سال‌های اخیر شاهد افزایش منابع برای کنار آمدن با این مشکل بوده‌ایم.

 

ماینوکسیدیل

همانطور که اشاره شد این دارو در ابتدا به عنوان درمانی برای فشار خون بالا معرفی شد، اما افرادی که آن را مصرف می‌کردند، متوجه شدند که آنها در مکان‌هایی که از دست داده‌اند، در حال رشد مو هستند. مطالعات تحقیقاتی تأیید کردند که ماینوکسیدیل که مستقیماً روی پوست سر قرار می‌گیرد می‌تواند رشد مو را تحریک کند. در نتیجه مطالعات، FDA در اصل ماینوکسیدیل بدون نسخه ۲٪ را برای درمان ریزش مو در زنان تأیید کرد. از آن زمان در صورت نیاز به محلول قوی‌تر برای ریزش موی زن، محلول ۵٪ نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

واضح است که ماینوکسیدیل داروی معجزه آسایی نیست. گرچه می‌تواند رشد جدیدی از موهای ریز در برخی از زنان- نه همه- ایجاد کند، اما نمی‌تواند تراکم کامل موهای از دست رفته را بازیابی کند. این یک راه حل سریع نیست. حداقل تا دو ماه از مصرف دارو نتیجه نخواهید گرفت. این اثر اغلب در حدود چهار ماهگی به اوج خود می‌رسد، گرچه ممکن است بیشتر طول بکشد، بنابراین برای یک آزمایش شش تا ۱۲ ماهه برنامه‌ریزی کنید. اگر ماینوکسیدیل برای شما مفید است، باید برای حفظ نتایج همچنان از آن استفاده کنید. اگر روند درمان را متوقف کنید، موهای شما دوباره شروع به ریزش می‌کند.

فواید ماینوکسیدیل

فواید ماینوکسیدیل برای مو

با وجود اینکه تحقیقات درباره این دارو هنوز تکمیل نشده و محققین بسیاری درباره اثرات آن به توافق نرسیده‌اند، اما احتمالاً رشد مو به این دلیل اتفاق می‌افتد که ماینوکسیدیل با اتساع رگ‌های خونی پوست باعث افزایش جریان خون در مو می‌شود. فرضیه دیگری که توسط داده‌های اخیر پشتیبانی می‌شود، حاکی از آن است که ماینوکسیدیل با افزایش آنزیمی خاص (به نام ATP) در فولیکول مو، مرحله رشد را گسترش می‌دهد (که به طور علمی “فاز آناژن” نامیده می‌شود) . همچنین تصور می‌شود که فولیکول‌های مو را که به دلیل هورمون کاهش یافته است تقویت می‌کند.

 

رشد مو را تحریک می‌کند

به طور کلی، تقریباً در ۶۰-۷۰ درصد بیماران، تراکم مو را دو تا سه ماه پس از درمان تجربه می‌کنند، در حدود ماه‌های شش تا هشت، افزایش تراکم در ۴۰-۵۰ درصد بیماران شروع می‌شود و این در طول دوره درمان حداکثر برای هر فرد ادامه خواهد یافت. بنابراین برای اینکه نتایج را مدام مشاهده کنید، باید به درمان ادامه دهید.

 

ضخامت و تراکم مو را افزایش می‌دهد

ماینوکسیدیل علاوه بر تحریک رشد مو و فروپاشی یک خط موی در حال عقب رفتن، تراکم و ضخامت مو را افزایش می‌دهد تا رشته‌ها دوباره پر و سالم شوند.

 

برای اکثر انواع موها مفید است

به طور کلی، ماینوکسیدیل برای انواع موها از جمله موهای طبیعی بی‌خطر است، اگرچه کسانی که موهای رنگ شده دارند ممکن است تحریک بیشتری داشته باشند. ماینوکسیدیل در انواع خاصی از ریزش مو، مانند اشکال آلوپسی اسکار  که در زنان سیاه پوست بیشتر دیده می‌شود، تأثیر کمتری دارد.

 


شاید این مطلب برای شما مفید باشد: روش مزوتراپی مو بهترین روش درمان ریزش مو و تقویت مو 

 

ملاحظات نوع مو

ماینوکسیدیل برای رشد مو

یک تصور که در مورد استفاده از ماینوکسیدیل وجود دارد، این است که سرانجام با متوقف شدن مصرف آن ریزش مو بدتر می‌شود. این درست نیست؛ آنچه واقعاً اتفاق می‌افتد این است که موها به همان نقطه‌ای که می‌توانستند رشد کنند برگشته‌اند و نه به همان جایی که در هنگام شروع درمان بودند، زیرا کم‌پشتی موهای درمان نشده یک مشکل پیش رونده است. تصور می‌شود که زنان بیشتر از مردان به سایر عوارض جانبی دارو، به ویژه سبکی سر و تحریک پوست سر حساس هستند.

 

ماینوکسیدیل در پوست سر کار می‌کند، نه روی مو:

به همین دلیل است که می‌توان انتظار سوزش داشت. یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی، به ویژه در زنان، این است که می‌تواند رشد مو را در جاهای دیگر بدن (در مکان‌های ناخواسته) تحریک کند: علاوه بر این، زنان ممکن است رشد موهای صورت را به عنوان یک عارضه جانبی ناخواسته با قدرت بالاتر تجربه کنند. در غیر این صورت، فرمول‌های ماینوکسیدیل زنان و مردان دقیقاً یکسان هستند. با این وجود مجدداً می‌توان با استفاده از درصد کمتری از دارو، این مسئله را تعدیل کرد.

در آخر، اگر ترجیح می‌دهید از ماینوکسیدیل استفاده کنید، اگر در ابتدا به نظر می‌رسد موهایتان سریعتر از حد معمول می‌ریزد، گفته می شود که ریزش مو در ابتدا طبیعی است، زیرا ماینوکسیدیل موهای استراحت را تحریک می‌کند تا به مرحله رشد برسند. “این ریزش با رشد موهای جدیدتر و سالم برطرف می‌شود.”

با این حال، ریزش مو در زنان پیچیده است و می‌تواند ناشی از استرس، تغییر در هورمون‌ها، بیماری‌های اخیر، رژیم‌های گیاهی یا پروتئین کم و کاهش سریع وزن باشد. بنابراین، اگر دچار ریزش جدی مو شده‌اید، عاقلانه است که با یک متخصص مشورت کنید. یک متخصص پوست می‌تواند علت ریزش مو شما را تعیین کرده و ماینوکسیدیل موضعی را با مکمل‌هایی مانند ویتامین D و توصیه‌های غذایی ترکیب کند، تا موهای شما براق، رشد کرده و دوباره پر شود.

نکته: استفاده از ماینوکسیدیل در نهایت منجر به پرپشت و ضخیم‌ر شدن مو می‌شود – اما دستیابی به آن زمان بر است و برای حفظ آن مجبورید با درمان همراه باشید.

نحوه استفاده از ماینوکسیدیل

روش استفاده از ماینوکسیدیل

مطمئن شوید که مو و پوست سر شما خشک است. با استفاده از قطره چکان یا پمپ اسپری که با محلول بدون نسخه تهیه شده است، آن را دو بار در روز و در هر منطقه که موهای شما کم می‌شود، بمالید. به آرامی با انگشتان خود را به پوست سر ماساژ دهید تا بتواند به فولیکول‌های مو برسد. سپس موهای خود را خشک کنید، دستان خود را کاملا بشویید و هر محلول روی پیشانی یا صورتتان را بشویید. حداقل چهار ساعت بعد از آن شامپو نزنید.

برخی از خانم‌ها دریافتند که محلول ماینوکسیدیل رسوبی به جا می‌گذارد که پوست سر آنها خشک و تحریک می‌شود. این تحریک، که درماتیت تماسی نامیده می‌شود، احتمالاً ناشی از خود ماینوکسیدیل نیست، بلکه ناشی از الکلی است که برای تسهیل خشک شدن موجود است.

 

ماینوکسیدیل و عوارض جانبی

ماینوکسیدیل بی‌خطر است، اما می‌تواند، جدا از تحریک پوستی مربوط به الکل، عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشد،. گاهی موهای جدید از نظر رنگ و بافت با موهای اطراف متفاوت است. خطر دیگر هیپرتریکوز است – رشد بیش از حد مو در مکان‌های اشتباه ، مانند گونه‌ها یا پیشانی. (این مشکل بیشتر با محلول ۵٪ قوی‌تر است.)

از آنجا که حق ثبت اختراع Rogaine (نسخه با نام تجاری ماینوکسیدیل) منقضی شده است، بسیاری از محصولات عمومی موجود است. همه آنها به همان مقدار ماینوکسیدیل دارند، اما برخی از آنها شامل مواد اضافی مانند عصاره‌های گیاهی هستند که ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شوند.

عوارض جانبی ماینوکسیدل

عوارض جانبی ماینوکسیدیل

عوارض جانبی در دوزهای پایین که برای درمان ریزش مو استفاده می شود بسیار غیر معمول است.

  • موهای زائد (هایپرتریکوز)
  • ریزش موقت ریزش موقت
  • تورم مچ پا و احتباس مایعات
  • فشار خون پایین و احساس سبکی سر
  • ضربان قلب سریع
  • سردرد
  • خارش یا بثورات پوستی

 

علائم و نشانه‌های مصرف بیش از حد دارو در بدن

  • تاری دید یا سایر تغییرات بینایی
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه
  • غش کردن
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • گرگرفتگی
  • سردرد
  • سبکی سر
  • بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن دست‌ها، پاها یا صورت
  • تورم صورت، دست‌ها، پاها یا پایین پاها
  • افزایش وزن (سریع)

 

عوارض جانبی غیرمعمول عبارتند از:

  • کابوس
  • بی‌خوابی
  • پریکاردیت
  • بثورات پوستی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • حساسیت به پستان
  • آکنه در محل استفاده
  • سوزش سر
  • رشد موهای صورت
  • ریزش مو افزایش یافته
  • التهاب یا درد در ریشه مو
  • پوست قرمز شده
  • تورم صورت

 

نکته: گزارش عوارض جانبی به پزشک مهم است. با این حال، در صورت افزایش سریع ضربان نبض، تپش قلب، احساس سرگیجه، تنگی نفس، درد قفسه سینه و غش کردن، به شما توصیه می‌شود با اورژانس تماس بگیرید.

 

راهنمای قطعی ماینوکسیدیل خوراکی برای ریزش مو توسط متخصص پوست

ماینوکسیدیل یک درمان موی موفقیت آمیز است و به عنوان ماده مقوی یا کف سر روی پوست سر قرار می‌گیرد. این انتخاب و انتخاب اول درمان ماینوکسیدیل است، زیرا محصولات موضعی ماینوکسیدیل برای ایمنی و اثربخشی آنها کاملاً ثابت شده است. شرایط خاصی وجود دارد که می‌توان ماینوکسیدیل را به صورت خوراکی به صورت قرص مصرف کرد.

نکات مهم استفاده از ماینوکسیدیل

نکات مهم در استفاده از ماینوکسیدیل

بسیار مهم است که شما از این دارو فقط طبق دستورالعمل استفاده کنید و بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده استفاده نکنید. برای انجام این کار ممکن است احتمال جذب آن از طریق پوست افزایش یابد. به همین دلیل، ماینوکسیدیل را روی سایر قسمت‌های بدن خود استفاده نکنید. جذب در بدن ممکن است قلب و عروق خونی را تحت تأثیر قرار داده و اثرات ناخواسته‌ای ایجاد کند.

از محصولات پوستی دیگر در همان منطقه پوستی که از ماینوکسیدیل بر روی آن استفاده می‌کنید، استفاده نکنید. به شرطی که پوست سر درست قبل از استفاده از رنگ آمیزی ، دائمی یا لخت کننده مو شسته شود، می‌توان از رنگ مو، حالت دائمی و لخت کننده مو استفاده کرد. ماینوکسیدیل نباید ۲۴ ساعت قبل و بعد از روش درمان مو استفاده شود. به خاطر داشته باشید دوز ماینوکسیدیل خود را دو برابر نکنید تا دوز فراموش شده را جبران کنید.

فرم عضویت در گروه واتساپ

مشاوره رایگان

خدمات(ضروری)

پاسخ به چند سوال متداول

 

چه زمانی ماینوکسیدیل خوراکی برای ریزش مو تجویز می شود؟

ماینوکسیدیل خوراکی می‌تواند برای ریزش مو در نظر گرفته شود، اگر:
  • آماده سازی موضعی ماینوکسیدیل باعث ایجاد بثورات پوستی، تحریک یا آلرژی شود.
  • بعد از ۶ ماه استفاده مجدد از ماینوکسیدیل موضعی هیچ گونه اثری ایجاد نشده باشد.
  • ماینوکسیدیل موضعی باعث ضعف بافت مو شود – گاهی اوقات ماینوکسیدیل می‌تواند باعث خشکی و درهم ریختگی مو شود.

 

انواع ریزش مو که ممکن است با ماینوکسیدیل بهبود یابد

ماینوکسیدیل خوراکی عمدتا برای ریزش مو با الگوی زنانه و مردانه استفاده می‌شود. با این حال، برای انواع دیگر ریزش مو از جمله تلوژن افلوویوم، آلوپسی کششی و سندرم آناژن سست نیز می‌تواند سودمند باشد.

 

وقتی ماینوکسیدیل موضعی موثر نبود چرا ماینوکسیدیل خوراکی موثر است؟

بعضی از افراد ممکن است به ماینوکسیدیل موضعی پاسخ ندهند، زیرا فاقد آنزیم مناسب در فولیکول‌های موی خود هستند، تا دارو را از ماینوکسیدیل به سولفات مینوکسیدیل (سولفوترانسفراز) فعال کنند. این آنزیم در کبد وجود دارد و داروهای خوراکی را فعال می‌کند.

ماینوکسیدیل خوراکی

ماینوکسیدیل خوراکی چقدر موثر است؟

مطالعات بسیار ناچیز است، اما نشان می‌دهد که حدود یک سوم بیماران متوجه کاهش ریزش می‌شوند و یک سوم نیز شاهد بهبود رشد در ۶ ماه یا بیشتر هستند. بهتر است ۶ تا ۱۲ ماه درمان ادامه داشته باشید تا زمان کافی برای تاثیر ایجاد شود.

 

تغییر در شیوه زندگی هنگام مصرف ماینوکسیدیل خوراکی

کاهش مصرف الکل، زیرا الکل همچنین می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. همچنین کاهش کافئین مفید است، زیرا کافئین می‌تواند باعث به هم خوردن قلب و ایجاد تپش قلب شود.

 

چگونه می‌توانم برای شروع مصرف ماینوکسیدیل خوراکی آماده شوم؟

لطفاً در مورد تمام داروهایی که استفاده می‌کنید، به پزشک خود مشاوره دهید. اگر از داروهای دیگری برای کاهش فشار خون استفاده می‌کنید، باید با احتیاط از ماینوکسیدیل خوراکی استفاده کنید.

نکته: توصیه می‌کنیم یک مانیتور فشار خون در خانه تهیه کنید. قبل از شروع و ارسال آن باید میزان فشار خون و ضربان قلب را داشته باشید. ما به شما توصیه می‌کنیم هفته‌ای یک بار فشار خون و ضربان قلب خود را بررسی کنید و یک نمودار را که باید در قرارهای خود با خود بیاورید، نگه دارید.

درمان ریش مو با ماینوکسیدیل

آیا ماینوکسیدیل ریزش مو را به خوبی درمان می‌کند؟

در نظر گرفتن ماینوکسیدیل، چه موضعی و چه خوراکی، به عنوان درمانی برای کاهش سرعت ریزش مو مهم است. احتمال دارد که در حین مصرف ماینوکسیدیل نیز ریزش مو ادامه داشته باشد، اما سرعت آن کندتر خواهد بود. اثرات ماینوکسیدیل فقط در صورت ادامه دارو فعال است. با قطع دارو اثرات آن از بین می‌رود. بهتر است ماینوکسیدیل یک درمان طولانی مدت یا مادام العمر باشد.

 

نحوه استفاده از محلول موضعی ماینوکسیدیل

  • قبل از استفاده از این دارو مطمئن شوید که مو و پوست سر شما کاملا خشک شده است.
  • مقدار تجویز شده را در ناحیه پوست سر تحت درمان قرار دهید، از ابتدا در مرکز ناحیه قرار دهید. با استفاده از اپلیکاتور ارائه شده، دستورالعمل‌های پزشک خود را در مورد نحوه استفاده از محلول دنبال کنید.
  • پس از استفاده از ماینوکسیدیل به مدت ۴ ساعت موهای خود را شامپو نکنید.
  • بلافاصله پس از استفاده از این دارو، دستان خود را بشویید تا دارویی را که روی آنها است، پاک کنید.
  • بعد از استفاده از محلول ماینوکسیدیل از سشوار برای خشک کردن پوست سر خود استفاده نکنید. دمیدن با سشوار بر روی پوست سر ممکن است باعث کاهش اثر درمان شود.
  • اجازه دهید ماینوکسیدیل ۲ تا ۴ ساعت بعد از استفاده از آن، از جمله قبل از خواب، کاملا خشک شود. اگر موها یا پوست سر شما کاملا خشک نشده باشد، مینوکسیدیل می‌تواند لباس، کلاه یا ملافه را لکه‌دار کند.
  • از انتقال دارو در حالت خیس به سایر قسمت‌های بدن خودداری کنید. این دارو می‌تواند در صورت قرار گرفتن دارو روی بالش یا ملافه‌های تخت شما یا شستن دست‌های شما بعد از استفاده از ماینوکسیدیل رخ ندهد.
  • سایر عوارض جانبی ذکر نشده نیز ممکن است در برخی از بیماران رخ دهد. اگر اثرات دیگری مشاهده کردید، با متخصص بهداشت خود مشورت کنید.
  • برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی می‌توانید با کلینیک زیبایی اکسیر تماس گرفته و با مراجعه به این مرکز مراحل درمان را طی کنید.

 

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب  و رزرو نوبت  مرکز تخصصی پوست و زیبایی اکسیر همین حالا با ما تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

 ۰۲۱-۸۸۰۶۷۱۷۵

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *