نگرانی افراد در خصوص شکل و ظاهر بینی یک امر طبیعی و بسیار منطقی است. بینی کانونی اصلی صورت بوده و به دلیل آن‌که از سایر اجزای چهره برجسته‌تر است، ابعاد، جزئیات و اشکالات آن بیشتر به چشم می‌آید. به همین دلیل عمل جراحی بینی محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین عمل زیبایی در جهان است.

رینوپلاستی

افراد زیادی به‌منظور رفع مشکل پلیپ، اصلاح شکستگی‌هایی که در اثر تصادف رخ داده است یا زیباتر کردن فرم بینی خود به عمل جراحی بینی روی می‌آورند انجام موفقیت‌آمیز عمل بینی تأثیر بسیار زیادی روی افزایش جذابیت و زیبایی ظاهری افراد گذاشته و درنهایت منجر به بالاتر رفتن اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود.
جالب است بدانید که عمل بینی چندان هم عمل جدیدی نیست. مطالعات باستان شناسی نشان می‌دهد که قدمت جراحی بینی به هزاران سال قبل و به دوران هند باستان باز می‌گردد. زمانی که پزشکان آن دوره با تکنیک‌های مختلف تلاش می‌کردند بینی‌های آسیب دیده را ترمیم کنند.

 

 جراحی بینی یا رینوپلاستی چیست؟

در حالی که بیشتر افراد تصور می‌کنند که جراحی بینی عملی است که فقط به منظور تغییر شکل، فرم و زیباتر شدن بینی انجام می‌شود، سالانه صدها هزار نفر در جهان از رینوپلاستی به عنوان روشی برای بهبود عملکرد بینی در پروسه تنفس، کمک به کاهش علائم آپنه خواب و اصلاح معضل خروپف شدید استفاده می‌کنند.
به جز این گروه بزرگی از مخاطبان رینوپلاستی افرادی هستند که به دلایل مختلفی از ناحیه بینی دچار صدمه شده‌اند به طور مثال کسانی که بینی آن‌ها در اثر انجام ورزش‌های سنگین، حمله فیزیکی یا تصادفات رانندگی آسیب دیده‌ است، چشم امید بسیاری به جراحان پلاستیک دارند.
به هر حال تفاوتی نمی‌کند که انگیزه و نیاز افراد به جراحی بینی چه باشد. هدف از رینوپلاستی یک چیز است و آن هم اصلاح بینی به منظور حل مشکلات ظاهری و پزشکی آن است؛ به طوری که شکل این عضو بسیار مهم با سایر اجزای صورت هماهنگ شده و فرم آن در عین زیبایی، کاملاً طبیعی باشد.

 

افراد از چه سنی می‌توانند جراحی بینی یا رینوپلاستی را انجام دهند؟

اندازه بینی انسان‌ها تا سن بلوغ رشد می‌کند. ۱۶ سالگی سنی است که در آن پروسه رشد بینی متوقف شده و فرم و شکل نهایی آن برای همیشه معلوم می‌شود. این یعنی پایان ۱۶ سالگی سنی است که افراد می‌توانند عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی را انجام دهند.

چه کسانی کاندید عمل رینوپلاستی یا جراحی بینی هستند؟

چه کسانی کاندید عمل رینوپلاستی یا جراحی بینی هستند؟

تعداد کسانی که تمایل دارند به کمک رینوپلاستی فرم بینی خود را تغییر دهند یا مشکلات آن را رفع کنند بسیار زیاد است. اما از نظر پزشکان همه افراد برای انجام این کار کاندید مناسبی نیستند. گرچه این موضوع که چه کسی کاندید خوبی برای عمل رینوپلاستی است در طی ملاقات حضوری با جراح پلاستیک تعیین می‌شود، اما به طور کلی رینوپلاستی مناسب کسانی است که:

  • از نظر جسمی و روانی در سلامت کامل باشند.
  • بینی آن‌ها از نظر ظاهری یا پزشکی واقعاً دچار مشکل باشد.
  • نگاهشان به نتیجه‌ای که قرار است بعد از این عمل روی بینی آن‌ها حاصل شود کاملاً واقع‌بینانه باشد.
  • تصمیمشان برای اصلاح مشکلاتی نظیر خروپف یا پلیپ بینی جدی باشد.
  • آپنه خواب یا مشکلات تنفسی را تجربه کرده باشند.
  • سیگاری نباشند.

نتیجه حاصل از رینوپلاستی یا جراحی بینی

نتیجه حاصل از رینوپلاستی یا جراحی بینی چیست؟

افرادی که تن به تیغ جراحان پلاستیک داده و عمل رینوپلاستی را انجام می‌دهند، انتظار دارند بعد از این عمل یکی از نتایج زیر حاصل شود:

  • نوک بینی بزرگ، زاویه دار، آویزان یا قلاب گونه آن‌ها اصلاح شده باشد.
  • سوراخ‌های بزرگ بینی آنها به اندازه متعادلی رسیده باشد.
  • مشکل عدم تقارن بین سوراخ‌های بینی آن‌ها حل شود.
  • قوز بینی نداشته باشند.
  • پل بینی آن‌ها صاف شده باشد.
  • شکستگی بینی آن‌ها اصلاح شود.
  • مجاری تنفسی آن‌ها باز شود.
  • اندازه بینی آن‌ها به شکلی تغییر کند که در تناسب کامل با سایر اجزای صورتشان باشد.

آیا رینوپلاستی عمل پر ریسکی است؟

جراحی بینی هم مانند سایر عمل جراحی ریسک‌هایی دارد. اما چیزی به‌عنوان عوارض پس از عمل در رینوپلاستی موضوع بسیار نادری است.
به هر حال جراحان پلاستیک قبل از هر اقدامی انجام تمام آزمایش‌های لازم را برای افراد تجویز می‌کنند تا با آگاهی کامل از وضعیت او وارد اتاق عمل شوند و بیشترین کنترل را روی حال عمومی افراد در حین عمل رینوپلاستی و پس از آن داشته باشند.

آمادگی پیش از عمل رینوپلاستی

آمادگی پیش از عمل رینوپلاستی شامل چه مراحلی میشود؟

  • ملاقات با یک جراح زیبایی و ویزیت حضوری

این نخستین مرحله برای ورود به پروسه جراحی بینی است. افرادی که به هر دلیل می‌خواهند عمل رینوپلاستی را انجام دهند باید با یک جراح زیبایی در این خصوص مشورت کنند. در جلسه مشاوره، بیمار مشکلات پزشکی و زیبایی بینی خود را با پزشک مطرح می‌کند. همچنین پزشک با معاینه بالینی و بررسی بینی فرد، او را از نظر این‌که آیا کاندید مناسبی برای عمل بینی هست یا خیر، بررسی می‌کند.

  • تکمیل پرونده پزشکی

اگر جراح پلاستیک فرد را کاندید مناسبی برای عمل رینوپلاستی تشخیص دهد، برای او یکسری آزمایش تجویز می‌کند تا وضعیت سلامتی بیمار را به طور دقیق بررسی کرده و پرونده پزشکی او را تکمیل کند.

  • معاینه دقیق بینی

بینی افرادی که از نظر پزشکی آمادگی لازم برای رینوپلاستی را داشته باشند، باید به طور دقیق توسط جراح پلاستیک معاینه شود.
پزشک شکل و فرم فعلی، مشکلات پل و پلیپ، ضخامت پوست داخلی و خارجی، قدرت غضروف، شرایط پره‌ها و به‌طور کلی همه ابعاد بینی را بررسی می‌کند. این معاینه به پزشک در مشخص کردن تغییراتی که باید روی بینی صورت بگیرند، کمک می‌کند.

  • عکس گرفتن از بینی

بعدازاین که پزشک اطلاعات لازم در خصوص شرایط و مشکلات فعلی بینی بیمار را به دست آورد، در خصوص نتیجه‌ای که مورد انتظار بیمار است با او صحبت خواهد کرد.
برخی از پزشکان برای این‌که به بیمار کمک کنند نگاه دقیق و واقع بینانه‌تری نسبت به نتیجه عمل رینوپلاستی داشته باشد، چندین عکس از زوایای مختلف بینی او می‌گیرند. سپس به کمک نرم‌ افزارهای مخصوصی که قادر به تغییر شکل بینی است، یک شمای کلی از نتیجه‌ای که قرار است حاصل شود برای بیمار ترسیم می‌کنند. بیمار می‌تواند این تصاویر را بررسی کند و انتظارات خود را با پزشک مطرح کرده و از او مشورت بگیرد.
این تصاویر در ارزیابی نتیجه جراحی بینی در حین عمل نیز به پزشک کمک می‌کنند.

  • قرار روز جراحی بینی مشخص می‌شود

پس از این‌که پزشک و بیمار به یک نتیجه مشخص رسیدند، قرار روز جراحی تعیین می‌شود.
بیمار با رعایت نکات پیش از عمل و با همراهی یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود به مرکز جراحی زیبایی رفته و عمل رینوپلاستی را انجام می‌دهد.

مراقبت‌های لازم پس از عمل رینوپلاستی

مراقبت‌های لازم پس از عمل رینوپلاستی چیست؟

کسی که عمل جراحی بینی را انجام داده است:

  • باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت استراحت مطلق داشته باشد.
  • پانسمان بینی خود را مرتب عوض کند.
  • حداقل تا ۲ هفته بعد از عمل نباید به پهلو بخوابد.
  • از مسکن‌های تجویز شده توسط پزشک برای کاهش درد استفاده کند.
  • میزان فعالیت‌های روزانه خود را به شدت محدود کند.
  • بین ۱۰ تا ۱۴ روز هیچ کار بدنی سنگینی انجام ندهد.
  • تا بهبودی کامل رانندگی کردن برای او ممنوع است.
  • برای چکاپ پس از عمل به طور مرتب و تا زمانی که نیاز است نزد پزشک معالج خود برود.

انتخاب بهترین جراح پلاستیک برای عمل رینو پلاستی چطور باید انجام شود؟

رینوپلاستی علاوه بر این‌که عمل حساسی است، بسیار ظریف و هنرمندانه نیز هست. به دلیل این‌که نتیجه حاصل از این عمل تا همیشه با افراد باقی می‌ماند، بنابراین داشتن وسواس و دقت زیادی در انتخاب جراح بینی جایز است.
بهترین جراح برای عمل رینوپلاستی کسی است که سابقه‌ای طولانی در این زمینه داشته و اکنون تعداد زیادی از افراد او را با صفات مهارت و چیره دستی می‌شناسند.

کلینیک زیبایی اکسیر، مجموعه‌ای که بهترین جراحان رینوپلاستی را در اختیار دارد

یک جلسه ملاقات حضوری با جراحان پلاستیک فعال در کلینیک زیبایی اکسیر کافی است تا همه تردیدهای شما در زمینه انتخاب پزشک جراح از میان برود.
این مجموعه افتخار همکاری با خوش نام‌ترین و خبره‌ترین جراحان پلاستیک را دارد. افرادی که تمام تلاش خود را می‌کنند تا بهترین توصیه‌ها را در جلسات مشاوره به بیماران خود بدهند. همچنین در اتاق‌های عمل هنرمندانه‌ترین و ظریف‌ترین عمل‌های رینوپلاستی را انجام می‌دهند.
اگر تصمیم خود را برای انجام دادم عمل بینی گرفته‌اید، اما هنوز پزشک مورد نظر خود را انتخاب نکرده‌اید، با کلینیک زیبایی اکسیر تماس بگیرید.
پزشکان این مجموعه همه چالش‌های قبل از عمل بینی را برای شما رفع می‌کنند و بهترین خدمات پس از رینوپلاستی را به شما ارائه خواهند کرد.

برای مشاهده خدمات کلینیک اکسیر کلیک کنید