تزریق ژل در دوران بارداری

تزریق ژل در بارداری و عوارض آن

تزریق ژل در دوران بارداری یکی از سوالات متداول بانوان در این دوران است. ممکن است شما نیز با این چالش مواجه شده باشید که در این دوران می‌توانید به اعمال زیبایی بپردازید یا خیر؟ برای بانوان دو مرحله در زندگی با تغییرات فراوانی همراه است. اولین تغییر مربوط به شروع دوران قاعدگی بوده که همراه با تغییرات ناشی از هورمون‌ها است. در این دوران بدن یک زن برای باروری آماده شده و از آن پس تغییرات هورمونی نیز آغاز می‌شوند. تحول بعدی در دوران بارداری است.

این دوران که سرشار از چالش‌ها و در عین حال تجربه لحظات خاص است تغییرات ویژه‌ای را در بدن مادر پدید می‌آورد. این تغییرات از تغییرات بدنی گرفته تا تغییرات روحی متغیر هستند. هر کدام از اتفاقاتی که در این دوران برای بدن بانوان ایجاد می‌شود زمینه‌ساز یک رخداد ویژه است. افزایش حجم رحم، افزایش حجم شکم، تغییرات در ناحیه پستان‌ها و هم‌چنین تغییرات هورمونی همگی برای یک اتفاق نو آماده هستند و آن زایمان است.

به طور کلی دوران بارداری با تغییرات پی‌در‌پی متابولیسم بدن همراه است تا هر دقیقه شرایط را برای سلامت جنین مهیا کند. در این مقاله به یکی از پرتکرارترین سوالات بانوان در زمینه انجام اعمال زیبایی در دوران بارداری می‌پردازیم. اگر به تازگی باردار شده‌اید و این سوال نیز برای شما بی‌پاسخ مانده، می‌توانید با خواندن این نوشتار به سوالات خود پاسخ دهید.

تعرفه ژل

مکانیزم عملکرد بوتاکس و ژل

در ابتدا بهتر است برای درک بهتر این موضوع به عملکرد بوتاکس در بدن بپردازیم. بوتاکس نوعی سم است که از باکتری کلسریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود. این سم با قابلیت مسدود کردن سیگنال‌های عصبی مانع از رسیدن پیام عصبی به اندام مورد نظر می‌شود. بنابراین با این خاصیت از بروز چین و چروک روی پوست جلوگیری می‌کند.

عموما از این ماده برای نقاط مختلف صورت که در معرض چین و چروک هستند استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان این ماده را به پیشانی، اطراف چشم و خط خنده تزریق کرد. این نواحی دارای بیشترین میزان چین خوردگی پوست هستند. که در شادابی و جوان رسیدن چهره تاثیر گذارند.

اما داستان تزریق ژل به طور کل متفاوت است. ژل‌ها در واقع نوعی هیالورونیک اسید هستند که به عنوان پرکننده‌های پوستی شناخته می‌شوند. این ماده که بدن به خودی خود از آن سرشار است در دوران میانسالی کمتر تولید می‌شود. از این رو تاثیر کمبود آن روی پوست نمایان می‌شود. ژل‌ها که حاوی این ماده هستند در واقع به عنوان جانشین هیالورونیک اسید در بدن ایفای نقش می‌کنند. در ادامه به تاثیر هر یک از این دو ماده در دوران بارداری می‌پردازیم.

تزریق ژل در دوران بارداریتزریق ژل و بوتاکس در بارداری

اکنون که با مواد تشکیل دهنده بوتاکس آشنا شدید می‌توانیم به سراغ پاسخ سوال مادران برویم. همانطور که اشاره شد بانوانی که در دوران بارداری هستند ممکن است برای جوانسازی پوستشان به فکر استفاده از بوتاکس بیافتند. اما آیا می‌توان از این ماده سمی در دوران بارداری استفاده کرد؟

در ابتدا باید بیان کنیم که استفاده از بوتاکس و ژل یک تفاوت بنیادین با یکدیگر دارند. به عبارت دیگر بوتاکس از مواد مضری ساخته شده است که با ایجاد بی‌حسی در عضلات مانع از حرکت آن‌ها می‌شود. این در حالی است که ژل‌ها به عنوان پرکننده‌های پوست نواقص پوستی را به خوبی پوشش می‌دهند. از این جهت ممکن است بانوان باردار به دلیل کم عارضه بودن تزریق ژل در دوران بارداری آن را جایگزین تزریق بوتاکس کنند. اما باید بدانید که هر دو این روش‌ها می‌تواند برای جنین خطر آفرین باشد.

به طور کلی هر دو ماده می‌تواند در بدن عارضه‌هایی را به همراه داشته باشد. برای مثال پخش شدن ماده بوتاکس در دیگر نقاط می‌تواند خطر آفرین باشد از طرفی حساسیت و آلرژی که ژل‌ها می‌توانند در بدن ایجاد کنند نیز تهدیدکننده سلامت انسان است.

با این حال تا کنون گزارشی از ایجاد خطر در استفاده از ژل در دوران بارداری به دست نیامده. تزریق ژل به گونه‌ای است که این ماده پرکننده پوستی وارد جریان خون نشده و در بسیاری از مواقع جذب بافت بدن می‌شود. اما در مورد بوتاکس این چنین نیست.

 

عوارض تزریق بوتاکس در دوران بارداری

  • انتشار مواد به دیگر نقاط بدن

بوتاکس به دلیل مواد تشکیل‌دهنده آن که از نوعی سم تولید شده باکتری است در صورت انتشار به نواحی مختلف می‌تواند خطراتی را برای جنین ایجاد کند.

  • تغییرات هورمونی

همانطور که اشاره شد مادران باردار در دوران بارداری با تغییرات هورمونی مواجه می‌شوند که باعث افزایش سرعت گردش خون در آن‌ها می‌شود. از طرفی تزریق این سم در بدن موجب افزایش حجم خون و افزایش ترشحات هورمون‌های بارداری می شود که می تواند در مواقعی خطر آفرین باشد.

  • تولد نوزاد کم وزن

تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده است که تزریق این سم در آن‌ها به تولد نوزادان کم وزن منجر شده است. البته که نمی‌توان این نتیجه را به انسان‌ها نیز تعمیم داد. اما به هر حال باید جانب احتیاط را رعایت کرد. بنابراین منطقی است که بانوان در دوران بارداری از انجام این امور زیبایی پرهیز کنند.

 

یک نکته مهم :

بانوانی که از بوتاکس و ژل استفاده کرده اند و پس از تزریق متوجه شده‌اند. که باردار هستند جای نگرانی برای آن‌ها نیست. چراکه تا کنون شواهدی از بروز خطر در این حالت دیده نشده است، اما باید در این دوران از تمدید تزریق اجتناب کنند.

 تاثیر تزریق ژل در دوران بارداری تزریق ژل در دوران بارداری

عوارض تزریق ژل در دوران بارداری

همانطور که در بالا اشاره شد تزریق ژل در دوران باردای نمی‌تواند خطر آفرین باشد؛ که دلایل آن به شرح زیر است:

 

محل تزریق

عموما تزریق موادی در دوران بارداری خطر آفرین است که وارد جریان خون مادر شوند. چراکه جنین از طریق جریان خونی از مارد تغذیه می‌کند. بنابراین مواد شیمیایی که با جریان خون در تماس نیستند بر جنین بی‌ضرر هستند. پرکننده‌های پوستی ( ژل و فیلر ) به دلیل اینکه به صورت موضعی تزریق می‌شوند و یا در زیر لایه پوستی قرار می‌گیرند وارد جریان خون نمی‌شوند از این رو بی خطر هستند.

 

مواد شیمیایی پایدار

دلیل بعدی ایمن بودن این پرکننده‌ها است، چراکه تمایلی به جابه جایی و تغییر مکان ندارند بنابراین در جای خون متصل می‌شوند. علاو ه بر این، این مواد از ترکیبات پایداری ساخته شده‌اند. که ورود آن ها به جریان خون را کاهش می‌دهند.

 

مقدار تزریق

کم بودن حجم پرکننده‌ها دلیل دیگری است که میزان تاثیر آن بر جنین کاهش می‌دهد. با این حال استفاده از پرکننده‌ها نیز در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. به خاطر داشته باشید در این دوران لازم است از هرگونه خطر احتمالی جلوگیری کنید. بنابراین تلاش کنید کمترین آسیب متوجه نوزادتان باشد. در ادامه به چندین سوال متداول پیرامون این موضوع می‌پردازیم:

 

آیا تزریق بوتاکس در دوران شیردهی خطر آفرین است؟

برخی بانوان زمانی که متوجه می‌شوند نمی‌توانند از این اعمال زیبایی در دوران بارداری بهره‌مند باشند، می‌خواهند در دوران شیردهی از آن استفاده کنند. سوال بعدی که برای آن‌ها مطرح می‌شود تاثیر بوتاکس بر شیردهی است. در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که هنوز گزارشی مبنی بر تاثیر این ماده بر شیر مادر و همچنین نوزاد وجود ندارد. با این حال به دلیل اینکه نوزادان از سیستم ایمنی کم قدرتی برخوردارند برای احتیاط لازم است تا پایان شیردهی تزریق بوتاکس و ژل را به تعویق اندازند.

ممکن است با تزریق بوتاکس دچار حساسیت و آلرژی شوند که در این صورت آنتی ژن تولید شده در مویرگ‌های خونی وارد خواهد شد از این رو ممکن است با خوردن شیر کودک نیز در معرض خطر قرار گیرد.

تاثیر بوتاکس بر اسپرم و تخمک تزریق ژل در دوران بارداری

تاثیر بوتاکس بر اسپرم و تخمک

این سوال نیز یکی دیگر از پرسش‌های پر تکرار افراد در این زمنیه است. با توجه به تحقیقات به دست آمده تا کنون شواهدی دال بر تاثیر این ماده بر اسپرم و یا تخمک وجود نداشته است و گزارشی از اختلال در عملکرد تخمک و اسپرم به دلیل تزریق بوتاکس دیده نشده است.

 

تغییر شیوه زندگی به عنوان روشی برای زیباسازی پوست در دوران بارداری و پس از آن

برای افرادی که به دنبال جوان‌سازی پوست خود هستند جلسات تزریق بوتاکس و ژل اگر با دوران بارداری مصادف شود چالش برانگیر خواهد شد. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند که در این دوران از کمترین اعمال غیر تهاجمی مانند تزریق ژل و بوتاکس استفاده کنند تا دچار خطرات احتمالی نشوند. برای داشتن پوستی زیبا می‌توانید این دوران را با مراقبت‌های طبیعی سپری کنید. استفاده از مواد خوراکی مناسب برای شادابی پوست و استفاده از ماسک‌های مناسب همگی می‌تواند در این دوران برای داشتن پوستی درخشان به شما کمک کنند. شاید بد نباشد دوران بارداری را دوره‌ای برای تغییر سبک زندگی خود بدانید.

سوالات متداول

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب  و رزرو نوبت کلینیک فوق تخصصی پوست در تهران همین حالا با ما تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

 ۰۲۱-۸۸۰۶۷۱۷۵

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *