سابسیژن بهترین روش درمان جوش و اسکار

سابسیژن بهترین روش درمان جوش و اسکار


سابسیژن، بهترین روش برای درمان جوش و اسکار

سابسیژن ؛ در اطراف خود در بین دوستان و آشنایان، قطعا افرادی را دیده اید که از جای جوش و اسکار بر روی پوست خود بسیار رنج می‌برند و همیشه به دنبال راهی برای درمان آن هستند.

جهت درمان جای جوش و اسکار می توان از دو روش طب سنتی و طب مدرن استفاده نمود. ماسک‌های گیاهی بسیار زیادی وجود دارد که معمولا برای از بین بردن جای جوش و اسکار از آن ها استفاده می‌شود که این روش جز درمان سنتی به حساب می‌آید. اما ما در این مقاله می‌خواهیم با شما درباره روش نوین درمانی، درمان جای جوش و اسکار صحبت کنیم.

یکی از معروف‌ترین روش‌های نوین درمان جای جوش و اسکار، روش سابسیژن پوست است.

سابسیژن چیست
سابسیژن چیست؟

سابسیژن یک روش درمانی بسیار ساده است که جز درمان‌های بی خطر و سرپایی به حساب می‌آید. این روش با یک مکانیسم متفاوت اسکارهای آتروفیک یا همان فرورفته نظیر: جای جوش، جای بخیه، آبله مرغان، آکنه و … را درمان می‌کند.

دو روش نوین سابسیژن و آر-اف فرکشنال هم یکی از بهترین روش‌های درمان اسکار آتروفیک به حساب می‌آیند. در روش سابسیژن از روش آزاد کردن بافت‌های همبندی یا بافت‌های فیبروتیک استفاده می‌شود.

سابسیژن با استفاده از یک سوزن خاص، که نوکور نام دارد؛ انجام می‌شود. این روش درمان برای جای جوش های عمق دار یا به اصطلاح درمان جوشگاه‌های عمیق ناشی از آکنه انجام می‌شود.

 

چرا جای جوش فرورفته می‌شود؟

بسیاری از افراد معتقدند که با کندن جوش ها، جای جوش همیشه باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود اما باید بگویم دلیل فرورفتگی‌های عمیق جوش و جوشگاه‌های آکنه، چیزی فراتر از این مورد است.

وجود چسبندگی‌ها و فیبروز زیر جوش‌ها باعث کشیده شدن پوست به سمت داخل می‌‎شود و همین امر باعث می‌شود گاها بعد از، از بین رفتن جوش جای جوش دچار فرورفتگی شود.

سابسیژن یک روش درمانی بسیار مفید جهت بهبود همین فرورفتگی‌های روی پوست است. در این روش یک سوزن مخصوص را وارد بافت فیبروتیک می‌کنند و به صورت افقی افقی بافت‌های فیبروتیک بریده می‌شود که همین امر باعث درمان جوشگاه‌های آکنه و فرورفتگی‌های روی صورت می‌شود.


شاید این مطلب برایتان مفید باشد: میکرودرم ابریژن روشی برای از بین بردن جای جوش و جوانسازی پوست 

سابسیژن و نحوه انجام آن

سابسیژن چگونه انجام می‌شود؟

احتمالا برای همه شما سوال اینجاست که روش نوین سابسیژن چگونه انجام می‌شود و برای انجام این روش درمانی باید چه کرد؟ در ابتدا که همان گونه مشخص است باید به یک متخصص در این حوزه مراجعه کنید و سپس درمان خود را شروع کنید. این روش طبق مراحل زیر انجام می شود:

 

مرحله اول: آماده سازی

اول از همه پوست شما باید جهت درمان آماده شود. از این رو قبل از انجام باید پوست شما به صورت کامل پاک شود و سپس با یک قلم دور تا دور زخم و جایگاه‌های جوش که هدف درمان است به صورت دقیق مشخص شود. بعد از این که پزشک همه آن‌ها را مشخص نمود؛ بی‌حسی موضعی جهت بی حس کردن پوست، تزریق می‌شود.

 

مرحله دوم: انتخاب دستگاه سابسیژن

برای انجام سابسیژن باید متناسب با هر پوست و هر زخمی سوزن مخصوص استفاده شود. چنانچه سوزن اشتباهی انتخاب شود و به عمق پوست فرو شود، احتمال اینکه بافت های سالم اسیب ببینند بسیار زیاد است.

 

سوزن‌های مخصوص جهت درمان عبارتند از:
  • سوزن‌های تیز: سوزن های هایپودرم G23-18
  • سوزن نوکُر: این مدل سوزن یک سوزن tribevelled است که جهت انجام سابسیژن طراحی شده است.
  • میکرو کانولای بلانت: اگر از این سوزن استفاده شود، خون‌ریزی و تورم بعد از عمل نسبت به سوزن‌های تیز، کمتر خواهد بود.

 

مرحله ۳: انجام عمل

در این مرحله سوزنی که متناسب با ‍‍‍‍پوست سوزن انتخاب می‌شود، سوزن را به آرامی وارد لایه های عمیق پوست می‌کنند. از این طریق می‌توانند اتصال بین بافت‌های آسیب دیده و سالم را قطع کنند.

لازم به ذکر است که در این مرحله فرد ممکن است در منطقه ای که سوزن وارد می‌شود تا اندازه ای که می‌تواند تحمل کند و طبیعی است احساس سوزش کند.‍‍

 

مرحله ۴: تمیز کردن جای زخم

در این مرحله، پزشک باید از طریق فشار دادن جای زخم، خون های باقی‌مانده را از زیر پوست فرد خارج کند.

این مرحله برای جلوگیری از پیشروی خونریزی و تورم انجام می‌شود. بعد از این که به خوبی جای زخم‌ها تمیز شد، برای جلوگیری از عفونی شدن، دکتر یک کرم آنتی‌بیوتیک برای شما تجویز خواهد کرد که باید بعد از انجام عمل از آن استفاده کنید.

روشهای انجام سابسیژن پوست صورت

روش‌های انجام سابسیژن پوست صورت

سابسیژن قبلا به یک روش قدیمی و امروزه با یک روش جدیدتر انجام می‌شود. اما گاها امروزه نیز از روش قدیمی نیز استفاده می‌کنند.

 

روش قدیمی

در روش قدیمی با استفاده از یک سوزن مخصوص که شبیه به نیزه است و به آن نوکور می گویند، سابسیژن انجام می‌گیرد. پزشک متخصص سوزن را به لایه‌های پوست وارد می‌کند و با حرکت دادن متناوب آن، اقدام به بریدن بافت‌های فیبروتیک و چسبندگی‌ها می‌کند. ممکن است در حین انجام این کار فرد خون‌ریزی داشته باشد.

این روش قبل تر صورت می‌گرفت که عوارض ناخواسته ای به دنبال داشت. برای مثال فرد دچار کبودی شدید صورت، ایجاد جوشگاه‌های جدید ناشی از ورود خود سوزن نوکور، درد نسبتا زیادی می‌شود.

 

روش جدید و نوین سابسیژن

در روش نوین از خود وسیله ای که به نام ساب سیژن ابداع شده است استفاده می شود. این دستگاه تحول اساسی در نوع درمان ایجاد کرد. برای مثال فرد با این دستگاه علاوه بر اینکه می تواند جای جوش و آکنه خود را درمان کند می تواند جای زخم هایی وسیع را نیز درمان کند. همچنین از این دستگاه می‌توان در درمان چین و چروک‌ها و جوان‌سازی پوست نیز استفاده کرد. از این رو امروزه از روش جدید و نوین بیشتر استفاده می‌شود.

 

چه کسانی می‌توانند سابسیژن انجام دهند؟

همان‌گونه که در ابتدای همین مقاله گفته‌ایم سابسیژن روش درمانی برای رفع جای جوش‌های عمیق و جوشگاه‌های عمیق است. پس افرادی که دچار این مسائل هستند به نسبت نتیجه بهتری از این روش درمانی می‌گیرند و برای این افراد مفید است.

البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که این روش برای درمان جای جوش‌های سطحی برای پوست هم می تواند موثر باشد. این روش برای کلیه پوست ها مناسب است اما لازم به ذکر است که پوست‌های تیره بعد از انجام سابسیژن احتمال بروز هیپرپیگما نتاسیون را دارند.

سابسیژن برای چه کسانی مناسب نیست

عمل سابسیژن برای این افراد مناسب نیست

اما این روش برای برخی افراد نیز مفید نمی‌تواند باشد. این روش برای بیماران با سابقه اسکار هایپرتروفیک یا کلوئید مناسب نخواهد بود و این روش تاثیری بر روی پوست آن‌ها ندارد. همچنین این روش برای این سه دسته نیز مفید نخواهد بود و بهره کافی از این روش نخواهند گرفت:

  • رتینوئید دهانی سیستمی مثال ترتین ، ایزوترتینوئین
  • کسانی که دچار اختلالات خونریزی یا لختگی خون هستند به اصطلاح این روش برای فردی که اختلال انعقادی دارد مفید نیست.
  • افراد دچار عفونت باکتریایی یا ویروسی فعال

فرم عضویت در گروه واتساپ

خدمات(ضروری)

اقدامات و مراقبت‌های قبل از انجام سابسیژن

قبل از انجام این عمل باید اقدامات لازم را انجام دهید. شما باید شب قبل از استفاده از این روش حتما حمام کنید. قبل از انجام اگر دچار مشکلات خاصی از جمله مشکلات کلیوی، پیوندی و یا بیماری‌های خاص هستید، با پزشک معالج خود برای انجام سابسیژن مشورت کنند.

همچنین اگر شما داروی خاصی مصرف می‌کنید و یا به مواد مخدر و یا الکل اعتیاد دارید، به پزشک معالج خود حتما اطلاع دهید.

به این نکته توجه کنید که قبل از انجام سابسیژن حتما صورت خود را با آب و صابون بشورید تا تمامی چربی‌ها و مواد آرایشی از روی پوست شما برداشته شود. در صورتی که شما وارفارین، هپارین وآسپرین مصرف می‌کنید باید حتما از ۳ روز قبل دارو را پس از مشورت با پزشک معالج قطع نمائید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که سابقه تبخال دارید باید حتما قرص آسیکلوویر به صورت پیشگیرانه مصرف کنید و مصرف قرص آسیکلوویر تا بهبود ضایعات ادامه می‌یابد.

اگر دچار بیماری‌های عفونی هستید باید به پزشک از قبل اطلاع بدهید.  همچنین اگر جز زنان باردار و شیرده نیز هستید باید به پزشک خود بیان کنید.

اگر شما جز افرادی هستید که به بیماری آکنه فعال (جوش) مبتلا هستید حتما باید قبل از انجام سابسیژن به یک دوره درمان موفق آکنه را انجام دهید.

زمان بهبودی جای اسکار با سابسیژن

زمان بهبودی سابسیژن چه قدر است؟

بسیاری از افراد نگران دوره نقاهت بعد از انجام سابسیژن هستند. باید در پاسخ به نگرانی شما بگویم بهبودی سریع شما کاملا به نوه پوست شما وابسته است اما به طور معمول و کلی قرمزی و تورمی که از انجام این عمل بر روی پوست شما باقی می ماند بین ۲ تا ۳ روز بیشتر ادامه نخواهد داشت. همچنین کبودی‌های ناشی از سوزن بعد از گذشت مدت زمان ۲ تا ۱۰ روز رفع می‌شود.

 

عوارض جانبی سابسیژن

  • ممکن است پوست پیرامون منطقه هدف درمان ورم کند که این به دلیل جمع شدن خون است.
  • احساس درد
  • ناحیه درمانی عفونی
  • تغییر رنگ پوست
  • هماتوم به دلیل خونریزی
  • زخم هایپرتروفیک (۵-۱۰) یا زخم‌های کلوئیدی
  • پاسخ نامطلوب یا عدم بهبود زخم
  • صدمه به عصب یا رگ خونی

پاسخ به سوالات متداول شما

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب  و رزرو نوبت  مرکز تخصصی پوست و زیبایی اکسیر همین حالا با ما تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

 ۰۲۱-۸۸۰۶۷۱۷۵

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *