اقدامات لازم برای پیشگیری از زگیل تناسلی

روش‌های پیشگیری از زگیل تناسلی

زگیل تناسلی عبارتی است که اغلب ما در چند سال گذشته با آن آشنا شده‌ایم. این بیماری از انجایی برای ما مهم و خطرناک تلقی شد که متوجه شدیم این بیماری می‌تواند خاموش و بدون علائم باشد.

بنابراین تشخیص بیماری‌ای که به ظاهر وجود ندارد سخت و گاها دلهره‌آور است. از آنجایی که در حال حاضر الگوهای رابطه جنسی تغییر یافته و افراد بسیاری در جامعه حتی آنان که شرکای جنسی ثابت دارند دارای روابط جنسی پر خطری نیز هستند، ابتلا به این بیماری محتمل‌تر خواهد شد.

بنابراین بهترین راه می‌تواند پیشگیری از این ویروس هراس‌آور باشد. اما آیا راه پیشگیری قطعی وجود دارد؟ آیا می‌توان به راحتی از بروز چنین عارضه‌ای پیشگیری کرد؟ در ادامه باید بیان کنیم که زگیل تناسلی به عنوان یک بیماری پیچیده راه درمان و پیشگیری مشخص و ایمنی ندارد. این را همیشه شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است؛ بنابراین مسلما پیشگیری از زگیل تناسلی بهترین راه‌حل می‌تواند باشد. البته اکنون راه‌‎های درمانی متنوعی برای آن وجود دارد اما در صورت مراجعه به مراکز نامعتبر و پزشکان بی‌تجربه شرایط بیمار می‌توان وخیم‌تر نیز شود با توجه به نگرانی زوجین از ابتلا به این بیماری بر آن شدیم تا نکات مهمی را در خصوص آن بیان کنیم. در ادامه توضیحاتی را در این باره می‌‎خوانید:

 

زگیل تناسلی چیست؟

عموما برای درمان ابتدا باید از چیستی بیماری بدانید. زگیل تناسلی در واقع ناشی از نوعی ویروس است که با نام پاپیلومای انسانی یا HPV شناخته می‌شود.

این ویروس می‌تواند انواع عارضه‌های پوستی را باعث شود که اکنون ۱۰۰ نوع آن شناخته شده است، اما تنها چند تیپ از این ویروس به وجود آورنده زگیل‌های تناسلی خطرناک و مسری هستند.

بنابراین هر نوع عارضه پوستی را نمی‌توان خطر آفرین دانست. برای مثال بسیاری از مردان با زائده‌های گوشتی شکل بر روی آلت تناسلی مواجه می‌شوند که برخی از مواقع این زوائد رنگ پوست دارند بنابراین گمان می رود که زگیل تناسلی هستند. اما اینطور نیست؛ این زائده‌ها شکل و نشانه‌های خاص خود را دارند که از زگیل تناسلی تفکیک می‌شوند. زگیل‌‌های تناسلی عموما دارای سطحی مسطح هستند که البته در برخی مواقع می‌تواند غیر مسطح نیز باشند. این عارضه پوستی توسط یک پایه کوتاه از پوست فاصله دارد. اگر زگیل تناسلی خراشیده شود می‌تواند خونریزی، سوزش و یا خارش را نیز ایجاد کند. در برخی موارد که بیماری به شکل پیشرونده‌ای رشد می‌کند این ویروس می‌تواند به نواحی گسترده‌تری مانند مقعد، مجاری ادراری و در بانوان به دهانه رحم نیز سرایت کند. در ادامه چگونگی سرایت این ویروس را می‌خوانید:

چطور ویروس HPV گسترش می یابد؟

چطور ویروس HPV گسترش می‌یابد؟

زگیل تناسلی را شایع‌ترین بیماری جنسی و مقاربتی نیز می‌دانند. این نام‌گذاری به این دلیل است که این ویروس تنها از طریق برقراری روابط جنسی منتقل می‌شود.

بنابراین راه سرایت دیگری ندارد. برخی افراد که این ویروس را در نواحی دهان و لب‌ها و یا حتی حنجره تجربه می‌کنند به دلیل برقراری ارتباط جنسی دهانی است. لذا نمی‌توان گفت که این ویروس از راه دیگری به این نواحی رسیده است علاوه بر این کودکانی که به این ویروس مبتلا می‌شوند نیز به دلیل تولد و زایمان مادر در صورت ابتلای وی به این ویروس مبتلا شده است به خاطر داشته باشید اگر از ابتلا به این ویروس آگاه هستید نمی‌تواند با لوازم بهداشتی مانند کاندوم از سرایت آن جلوگیری کنید، گرچه این محصول می‌تواند از سرایت ویروس در ناحیه پوشیده شده آلت تناسلی به شریک جنسی جلوگیری کند، اما اگر در نواحی دیگر رشد یافته باشد به دلیل تماس پوستی به راحتی منتقل خواهد شد. بنابراین استفاده از کاندوم ایمن نخواهد بود.

آیا زگیل تناسلی موجب ابتلا به سرطان رحم میشود؟

آیا زگیل تناسلی موجب ابتلا به سرطان رحم می‌شود؟

بسیاری از بانوان پس از ابتلا به این ویروس بیم ابتلا به سرطان را نیز دارند. چرا که گفته شد امکان سرایت ویروس به مجاری داخلی وجود دارد. باید بیان کنیم که زگیل تناسلی مهمترین عامل ابتلا به سرطان رحم در بانوان است.

به طور دقیق‌تر ویروس‌های تیپ ۱۶ و ۱۸ HPV می‌تواند موجب بروز حالت حاد این بیماری شود، برای مثال در بانوان سرطان رحم و در مردان سرطان پروستات شود اما توجه داشته باشید ابتلا به سرطان رحم از طریق این ویروس می‌تواند سال‌ها طول بکشد و فرد متوجه آن نباشد به بانوان توصیه می‌شود قبل از ابتلا به این ویروس با انجام تست پاپ اسمیر و همچنین معاینات ماهیانه می‌تواند از اقدامات موثر پیشگیری از زگیل تناسلی باشد. به دلیل بی‌نشانه بودن این بیماری در برخی افراد چکاپ‌های ماهانه می‌تواند بهترین راه پیشگیری باشد.

چگونه می‌توان از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کرد؟

مهمترین و اصلی‌ترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی و ابتلا به این نوع  بیماری‌ها توجه به رابطه جنسی است. افرادی که رابطه جنسی مراقبت نشده و پر خطر را دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

در درجه دوم تزریق واکسن گارداسیل که تنها واکسن پیشگیری از این ویروس است می‌تواند بسیار کارآمد باشد. ما در مقاله‌ای مجزا به صورت کامل درباره ” واکسن گارداسیل ” مطالب جامعه‌ای را به رشته تحریر در آوریم که می‌توانید خواننده آن باشید. در ادامه توضیح مختصری درباره این واکسن می‌خوانید.

معرفی واکسن گارداسیل و انواع آن

معرفی واکسن گارداسیل و انواع آن 

در حال حاضر چند نوع واکسن گارداسیل تولید شده است که هدف آن از بین بردن چند تیپ ویروس HPV است.

برای مثال واکسن ۴ گانه گارداسیل می تواند چهار تیپ خطرناک این ویروس را از بین ببرد. این چهار ویروس شامل دو تیپ ۶ و ۱۱ (شایع‌ترین علل به وجود آورنده زگیل تناسلی) و دو تیپ ۱۶ و ۱۸ ( شایع ترین علل بروز سرطان دهانه رحم ) است در مقابل نوعی دیگر از این واکسن که به واکسن ۹ گانه گارداسیل معروف است چند تیپ دیگر از این ویروس را هدف قرار می دهد نوع بعدی این واکسن می‌تواند در برابر تنها دو تیپ این ویروس که شامل تیپ‌ها ی۱۶ و ۱۸ است مصونیت ایجاد کند. نوع چهارم واکسن گارداسیل استرالیا است که البته تنها در این کشور مورد تایید قرار گرفته است.

به طور قطع می‌‍توان ادعا کرد که تزریق واکسن قبل از ابتلا به این ویروس یعنی بین ۹ تا ۲۹ سالگی و قبل از شروع اولین رابطه جنسی می‌تواند به میزان بالایی از ابتلا به این بیماری مصونیت ایجاد کند به دلیل تغییر الگوهای جنسی و پایین آمدن سن تجربه رابطه جنسی این واکسن باید به شکل جدی تری مورد توجه قرار گیرد.

 

مزیت‌های استفاده از این واکسن 

در ابتدا بیان کنیم که استفاده از واکسن گارداسیل در زمانی تاثیرگذار است که فرد به این ویروس مبتلا نشده باشد، بنابراین افرادی که به آن مبتلا شده اند باید از طریق راه‌های درمان زگیل تناسلی برای بهبودی اقدام کنند، چرا که تزریق واکسن در این شرایط بی‌تاثیر خواهد بود.

انواع مختلف HPV از طریق تماس جنسی گسترش می‌یابد. Gardasil 9 یک واکسن HPV است که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأیید شده و می تواند برای دختران و پسران استفاده شود این واکسن اگر قبل از قرار گرفتن یک دختر یا زن در معرض ویروس تجویز شود، می‌تواند از بیشتر موارد سرطان دهانه رحم جلوگیری کند علاوه بر این، این واکسن می‌تواند از سرطان واژن و ولو در زنان جلوگیری کرده و از زگیل‌های تناسلی و سرطان مقعد در زنان و مردان جلوگیری کند واکسیناسیون پسران در برابر انواع HPV مرتبط با سرطان دهانه رحم نیز ممکن است با کاهش انتقال، از دختران در برابر ویروس محافظت کند انواع خاصی از HPV نیز به سرطان‌‎های دهان و گلو مرتبط بوده است، بنابراین واکسن HPV احتمالاً در برابر این سرطان‌ها نیز محافظت ایجاد می‌کند.

 

از مزایای واکسن گارداسیل می‌توان به:

جلوگیری از بروز علائم پیش سرطانی سرویکس و ایجاد زگیل تناسلی اشاره کرد. به خاطر داشته باشید انواع واکسن گارداسیل نمی‌توانند مصونیت در برابر تمامی تیپ‌های ویروس HPV ایجاد کنند بانوانی که از این واکسن استفاده کرده‌اند باید به شکل مرتب برای تست غربالگری سرطان رحم اقدام کنند. این واکسن نمی‌تواند به شکل  صددرصد در برابر این سرطان بانوان را ایمن کند.

واکسن hpv

واکسن HPV برای چه کسانی است و چه زمانی باید تزریق شود؟

واکسن کارداسیل به طور معمول برای دختران و پسران ۱۱ یا ۱۲ ساله توصیه می شود، اگرچه این واکسن را می‌توان از ۹ سالگی تزریق کرد. برای دختران و پسران بسیار مناسب است که واکسن را قبل از تماس جنسی دریافت کنند.

هنگامی که فردی به HPV آلوده شود، ممکن است واکسن آنقدرها موثر نباشد. همچنین گفتنی است که پاسخ به واکسن در سنین پایین بهتر از سنین بالاتر است.

CDC اکنون واکسیناسیون HPV را برای همه افراد از ۲۶ سالگی که واکسینه نشده‌اند، توصیه می‌کند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیراً استفاده از گارداسیل ۹ را برای مردان و زنان از ۹ تا ۴۵ سال تصویب کرده است.

پاسخ به سوالات متداول شما

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب  و رزرو نوبت  مرکز تخصصی پوست و زیبایی اکسیر همین حالا با ما تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف‌آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

۰۲۱-۸۸۰۶۷۱۷۵

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳

 

منبع:

www.mayoclinic.org

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *