میکرونیدلینگ microneedling یک روش درمانی غیر تهاجمی برای رفع مشکلات پوستی است. رفع چین و چروک، جای زخم، ترک، آکنه و یا خطوط پوست را می توان با این روش درمانی برطرف نمود. میکرونیدلینگ به دو صورت دستی و با دستگاه صورت می‌‎گیرد. در ادامه کاربرد و مزیتهای این روش درمانی را مشاهده می‌کنید.

Microneedling

میکرونیدلینگ در اصطلاح به روشی برای جوانسازی پوست گفته می‌شود که از سوزنهای بسیار ریز برای ایجاد خراش‌های سطحی بر روی پوست و تحریک کلاژن‌سازی و ترمیم سلول‌ها استفاده می کند. با این روش می‌توان چین و چروک، خراش‌های سطحی، جای جوش و زخم، آکنه، لک و غیره را از بین برد. همانند سایر روش‌های جوانسازی پوست که از طریق تحریک کلاژن‌سازی و الاستین پوست اقدام به تسریع در ترمیم پوست، افزایش حجم و پر کردن جاهای خالی پوست می‌کنند، در این روش نیز با ایجاد خراش و سوراخ در پوست این فرآیند را تسریع می‌کنند. میکرونیدلینگ بصورت سنتی در سال‌های دور توسط افراد استفاده می شده است. در این روش با استفاده از خاک رس و یا خرده‌های سنگ و شن به لایه‌برداری و ترمیم صورت و پوست بدن می‌پرداختند. جوانسازی پوست با میکرونیدلینگ بصورت فعلی حدود نیم قرن قدمت دارد و در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پوست زیبا و شاداب با میکرونیدلینگ

جوانسازی پوست با میکرونیدلینگ

یکی از روش‌های جوانسازی پوست با استفاده از میکرونیدلینگ است. لایه برداری، تحریک کلاژن‌سازی، تسریع در ترمیم سلول‌ها، افزایش حجم و خاصیت ارتجاعی پوست جزو ویژگی‌های جوانسازی پوست با این روش است. همچنین برای رفع مشکلاتی مانند ریزش مو، رفع پوسته و تقویت موی سر از روش درمانی میکرونیدلینگ استفاده می‌گردد. با بکار بردن این روش دارای پوستی جوان و شاداب شده و از زیبایی و شفافیت آن لذت می‌برید. از دیگر ویژگی‌های این روش درمانی سفت شدن پوست و جلوگیری از شل شدن و افتادگی پوست است. رفع چین و چروک و خطوط صورت، ترک و منافذ پوستی بزرگ از دیگر مواردی است که با میکرونیدلینگ پوست بهبود می‌یابد.

میکرونیدلینگ چیست و چه تاثیری در جوانسازی پوست شما دارد؟

میکرونیدلینگ یک روش درمانی پزشکی زیبایی برای جوانسازی پوست محسوب می‌شود. در این روش با استفاده از سوزن‌های ظریف اقدام به ایجاد سوراخ و خراش بر روی سطح پوست می نمایند. اینکار جهت ایجاد منافذی برای ورود و نفوذ مواد و داروهای مورد نظر به داخل پوست است. در حالت عادی پوست بیرونی همانند یک سد عمل کرده و مانع از نفوذ مواد خارجی به درون خود می‌شود. با ایجاد سوراخ‌های متعدد در درون پوست می توان انواع سرم، ویتامین، مواد معدنی، مواد هورمونی و سایر مواد مغذی را تزریق نمود. علاوه بر نفوذ مواد مورد نیاز برای درمان پوست، به دلیل وارد آمدن آسیب بر سلول‌های پوست، کلاژن‌سازی تقویت می‌گردد. ساخت کلاژن به داشتن پوستی سفت و محکم و دارای خاصیت انعطاف‌پذیری بالا کمک می‌کند. از طرفی با ایجاد سوراخ‌های متعدد بر روی پوست در فرآیند میکرونیدلینگ، سلول‌های مرده لایه برداری شده و سلولهای جدید جایگزین آن می‌شوند.
 

کاربرد میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ روشی موثر در جوانسازی پوست بشمار می‌آید. بطور کلی کاربرد این روش درمانی به جوانسازی پوست، رفع جای جوش، آکنه و زخم، تحریک کلاژن‌سازی پوست، کاهش و حذف ترک های پوست، تقویت مو و قطع و کاهش ریزش مو و رفع شل شدگی پوست است. پوست شما به مرور زمان به دلیل کاهش تولید کلاژن سفتی خود را از دست داده و شل می شود. همچنین رفع تیرگی و لک های پوست و درمان جای سوختگی با تقویت ترمیم سلولی انجام می گیرد.

انواع میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یا جوانسازی پوست از طریق سوزنهای کوچک را می توان به دو روش انجام داد. این دو روش شامل روش دستی و روش دستگاه است. روش دستی با استفاده از دستگاهی به نام درمارولر انجام می گیرد. درمارولر دستگاه غلطک مانندی است که دارای یک دسته برای در دست گرفتن است. در انتهای درمارولر غلطکی متشکل از سوزنها و تیغه های نازک و برنده است. معمولا جنس تیغه ها از تیتانیوم بوده ولی ممکن است غلطکهای فلزی و سیلیکونی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

پزشک متخصص درمارولر را بر روی پوست صورت، گردن و یا سر قرار داده و آنرا جابجا می‌کند. با حرکت غلطک سوراخ‌ها و خراشهایی بر روی سطح پوست ایجاد می‌شود. در روش میکرونیدلینگ با دستگاه، با استفاده از یک دستگاه که در انتهای آن مجموعه سوزن‌های ریز و ظریفی وجود دارد، بر روی پوست فشار وارد می‌کنند. سوزن‌های دستگاه با فشار وارده به درون پوست نفوذ کرده و سوراخ ایجاد می‌کنند. در این حالت تعداد منافذ ایجاد شده و کیفیت کار بهتر از روش دستی است.

مقایسه انجام میکرونیدلینگ در کلینیک با دستگاه درمارولر خانگی

مقایسه انجام میکرونیدلینگ در کلینیک با دستگاه درمارولر خانگی

میکرونیدلینگ در کلینیک با دستگاهی به نام درماپن صورت می پذیرد. این دستگاه دارای تعداد زیادی سوزن در نوک خود است که با دقت و فشار وارد پوست می‌شوند. عمق نفوذ را می‌توان از ۰.۲ تا نزدیک به ۳ میلیمتر تنظیم نمود. تعداد سوراخ‌های بیشتر، عمق نفوذ بیشتر  به همراه دقت و سرعت عمل از جمله خصوصیات میکرونیدلینگ با دستگاه در کلینیک است. در این روش به دلیل تنظیم عمق نفوذ می‌توان کلیه نقاط حساس پوست مانند پلک و اطراف چشم را زیر دستگاه قرار داد. در روش درمارولر عمق تیغه‌ها ثابت بوده و ما بین ۰.۵ تا ۲ میلی متر خواهد بود در این روش تعداد سوراخ‌ها و عمق نفوذ آنها کمتر از روش درماپن است. دقت کمتر و دخالت مهارت شخص در کیفیت کار از دیگر تفاوت‌های میان دو روش میکرونیدلینگ است.

میکرونیدلینگ چگونه انجام می‌شود؟

روش درمانی میکرونیدلینگ بدین صورت است که دستگاه درمارولر و یا دستگاه درماپن را بر روی پوست قرار می‌دهند. سوراخ‌ها و منافذ ایجاد شده بر روی پوست راه را برای ورود سرم و کوکتل به درون پوست هموار می سازد از طرفی سطح پوست سوراخ شده که منجر به تحریک کلاژن‌سازی و الاستین می‌شود. سطح پوست بر اثر تماس با درمارولر و یا سوزن‌های دستگاه درماپن دارای خراش می‌شود که تسریع در ترمیم پوست را به همراه دارد. بافت کلاژن موجب سفتی پوست و کشیده شدن آن می‌شود. همچنین با ساخت سلول‌های جدید جای زخم، منافذ بزرگ پوستی، ترک و خطوط پوست، چین و چروک و جای آکنه رفع می‌شود. میکرونیدلینگ با جوانسازی پوست به حذف سلول‌های مرده و جایگزینی با سلول‌های جدید منتهی می‌شود.

کاربردهای میکرونیدلینگ

تعداد جلسات و فواصل بین جلسات میکرونیدلینگ

اینکه شما برای جوانسازی پوست و رفع مشکلات پوست و مو به چند جلسه درمان نیاز دارید متفاوت است. برخی افراد طی ۳ تا ۴ جلسه و برخی تا ۸ جلسه به درمان میکرونیدلینگ نیاز دارند. طول مدت هر جلسه درمان حداکثر یک ساعت است. فواصل هر جلسه بسته به وضعیت پوست ما بین ۴ تا ۶ هفته در نظر گرفته می‌شود. معمولا پس از سه تا چهار جلسه نشانه های بهبودی بطور محسوس مشاهده می‌شود.
 

توصیه‌های قبل و مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

قبل از انجام میکرونیدلینگ توجه به برخی نکات الزامی است. با توجه به خاصیت لایه‌برداری این روش درمانی استفاده از مواد لایه بردار و کرم‌های پاکسازی را تا حداقل دو هفته قبل از عمل متوقف کنید. اینکار به محافظت از لایه بیرونی پوست کمک زیادی می‌کند. از طرفی قبل از مراجعه استحمام داشته باشید زیرا تا یک شبانه روز پس از میکرونیدلینگ نمی توان استحمام کرد. همچنین پوست خود را از هر گونه مواد آرایشی، کرم ضد آفتاب و سایر موارد پاکسازی کنید.
پس از اتمام کار توجه به برخی نکات الزامی است. مواردی مانند عدم استفاده از کرم ضد آفتاب، کرم های لایه بردار و مواد آرایشی تا سه روز پس از عمل را رعایت کنید. از دیگر موارد قابل توجه عدم استفاده از مواد الکلی، غذاهای پر ادویه و تند تا چند روز پس از میکرونیدلینگ است. در نهایت از دستکاری پوست پرهیز کرده و بگذارید پوست روند طبیعی ترمیم و بهبود خود را طی کند. استفاده از مواد غذایی که سبب تسریع در روند بهبودی می شوند نیز مفید خواهد بود.
 
عوارض احتمالی میکرونیدلینگ

عوارض احتمالی و موارد منع استفاده از میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روش درمانی غیرتهاجمی محسوب می شود. افراد در این روش درد خفیفی را احساس می کنند که برای اغلب آنها قابل تحمل است. در صورتیکه درد زیاد است قبل از شروع می توان از کرم های بی حسی استفاده نمود. پس از اتمام کار عوارضی مانند قرمزی و تورم، التهاب و درد وجود دارد که خیلی زود برطرف می‌گردد. در برخی موارد که افراد به مراکز غیر مجاز مراجعه کرده و یا از افراد غیر متخصص کمک می‎‌‌گیرند امکان انتقال بیماری‌های واگیردار و یا عفونت پس از میکرونیدلینگ وجود دارد لذا توصیه می‌شود به پزشک متخصص پوست و مراکز درمانی معتبر مراجعه داشته باشید.
میکرونیدلینگ یک روش کم خطر است که عوارض ناچیزی به همراه دارد. با اینحال در برخی موارد استفاده از این روش برای جوانسازی پوست توصیه نمی‌شود. افرادی که دارای ضایعات پوستی مانند تبخال هستند، افرادی که دارای عفونت هستند، مادران باردار، مادران شیرده، افراد هموفیلی، افرادی که دیابت دارند، افرادی که زخم بهبود نیافته دارند و افرادی که از لیزر درمانی در ماه‌های اخیر استفاده کرده اند نمی‌توانند از میکرونیدلینگ برای جوانسازی پوست خود استفاده کنند.

هزینه جوانسازی پوست با میکرونیدلینگ در کلینیک زیبایی اکسیر

هزینه جوانسازی پوست با میکرونیدلینگ در کلینیک اکسیر به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع درمان، تعداد جلسات درمانی، وضعیت پوست و نحوه استفاده از سرم و مواد دارویی در هزینه درمان تاثیر دارد. کلیه کارها توسط متخصص پوست صورت گرفته و کیفیت آن تضمین شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران کلینیک زیبایی اکسیر تماس بگیرید.

برای مشاهده خدمات کلینیک اکسیر کلیک کنید