لایه‌برداری شیمیایی یکی از روش‌های پاکسازی و بازسازی پوست محسوب می‌‎شود.

 

لایه‌برداری به سه روش

  • سطحی
  • متوسط
  • عمیق

صورت گرفته و دارای مزیت‌های متعددی است. این روش کمترین عوارض را به همراه دارد و هزینه آن در مقایسه با سایر روش‌های پاکسازی پوست کمتر است.

لایه برداری شیمیایی پوست

لایه برداری شیمیایی

پوست انسان بطور مرتب نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. از طرفی افزایش سن، آلودگی هوا، اشعه خورشید، تغذیه و استرس منجر به پیری پوست می‌گردند. برای داشتن پوستی شاداب و جوان باید به روش‌های مختلف به جوانسازی و پاکسازی آن پرداخت.

 

لایه‌برداری شیمیایی پوست یا پیلینگ

یک روش غیر تهاجمی و موثر در برداشتن لایه‌های سطحی پوست، سلول‌های آسیب دیده است. پس از انجام لایه‌برداری دارای، پوست شفاف و روشن‌تر خواهید شد. میزان کلاژن‌‍سازی تقویت شده و دارای پوستی ضخیم‌تر و زیباتر خواهید شد در این مقاله به معرفی کاربردها و انواع روش‌های پیلینگ پوست خواهیم پرداخت.
 

کاربردهای لایه برداری شیمیایی (پیلینگ)

کاربردهای لایه برداری شیمیایی (پیلینگ)

پیلینگ یا لایه‌برداری شیمیایی پوست با استفاده از مواد شیمیایی و اسیدی به پاکسازی لایه‌های پوست می پردازد. طی عملیات پاکسازی شیمیایی، بسته به نوع پیلینگ، سطوح بیرونی، میانی و درونی پوست برداشته شده و پوست جدید جایگزین آن می‌شود. در این روش با توجه به عملکرد آن می‌توان انواع چین و چروک‌های سطحی و متوسط پوست، جای زخم و آکنه، لکه‌های رنگی، اثرات آفتاب سوختگی، زبری و پوسته شدن پوست، منافذ باز، شل شدگی و افتادگی پوست خفیف، ترک های پوستی و تیرگی های آن را برطرف نمود. البته این کار برای چین و چروک‌های عمیق و منافذ بزرگ پوستی به تنهایی مناسب نیست، بلکه به عنوان یک روش کمکی در تکمیل فرآیند درمان بکار می‌رود.

عملکرد پاکسازی و لایه برداری شیمیایی

لایه‌برداری شیمیایی به پاکسازی پوست از سلول‌های مرده و آسیب دیده می‌پردازد. در واقع در این روش از محلول‌ها و مواد اسیدی برای سوختگی سطحی پوست استفاده می‌شود. میزان قدرت اسید بسته به روش لایه‌برداری و هدف از پیلینگ توسط پزشک متخصص پوست تعیین می‌شود محلول اسیدی بر روی پوست صورت و سایر قسمت‌های دیگر مالیده می‌شود بسته به نیاز ممکن است از ۲ تا ۱۵ دقیقه از ماسک بر روی پوست استفاده شود. پس از آن محلول از روی پوست پاک می‌گردد. مواد لایه بردار هنگام پاکسازی به همراه خود لایه های پوست را برداشته و عملیات پیلینگ انجام می‌گیرد. پس از اتمام لایه‌برداری و طی دوره نقاهت، دارای پوستی زیبا و شفاف‌تر از گذشته خواهید بود.

انواع روش‌های لایه‌برداری شیمیایی (پیلینگ)

لایه برداری شیمیایی پوست به سه روش امکان‌پذیر است. لایه‌برداری سطحی، لایه‌برداری متوسط و لایه برداری عمیق جزو سه روش پیلینگ محسوب می‌شود. باتوجه به وضعیت پوست، مشکلات پوستی و هدف از لایه‌برداری پزشک متخصص روش مناسب را پیشنهاد می نماید. در لایه برداری سطحی از اسید گلیکولیک بر روی پوست استفاده می‌شود. مدت زمان اینکار ما بین ۲ تا ۱۰ دقیقه متفاوت است. لایه‌برداری شیمیایی سطحی، لایه بیرونی پوست بنام اپیدرم بطور سطحی برداشته می شود. انواع هیدروکسی اسیدها مانند اسید لاکتیک و اسید تارتاریک نیز برای این نوع لایه‌برداری استفاده می شود. در لایه برداری عمق متوسط از محلول‌های قویتر مانند تری کلرو اسید برای پاکسازی پوست استفاده می‌گردد.
پیلینگ متوسط برای حذف لایه بیرونی پوست موسوم به اپیدرم و لایه بیرونی درم بکار می رود. در نهایت لایه‌برداری شیمیایی عمیق با استفاده از اسیدهای قویتر مانند تری کلرو اسید ۳۰ تا ۴۰ درصد و فنول صورت می‌گیرد. در این نوع پیلینگ علاوه بر اپیدرم و لایه بیرونی درم، بخش‌های میانی درم نیز از میان رفته و تحریک کلاژن‌سازی و الاستین بصورت کامل انجام می‌شود. پیلینگ عمیق پوست کاری تخصصی و حساس است که باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. اگر چه سایر روش‌های پیلینگ پوست نیز برای عملکرد بهتر و موثر باید توسط افراد متخصص صورت پذیرد.

بازسازی پوست با پیلینگ

لایه‌برداری شیمیایی پوست علاوه بر خواص زیبایی که دارد یک روش درمانی نیز بشمار می‌رود. انواع روش‌های پیلینگ و پاکسازی شیمیایی پوست با تحریک کلاژن‌سازی پوست به بازسازی آن کمک می‌کنند. لایه برداری و حذف سلولهای پوست به عنوان یک عامل تقویت کننده ساخت پوست محسوب می‌شود. لایه‌برداری متوسط و عمیق لایه‌برداری بیرونی و میانی پوست را حذف و فرآیند ساخت پوست جدید را تقویت می‌کند.
بازسازی پوست در این روش بر اساس سن افراد متفاوت است. افراد مسن بازسازی طولانی‌تری دارند، در حالیکه افراد جوانتر به سرعت شاهد رشد پوست جدید خواهند بود. انواع مشکلات پوستی مانند تیرگی، لکه، کک و مک، آفتاب سوختگی، اسکار، جای آکنه، منافذ پوستی و چین و چروک های متوسط را می توان با پیلینگ و بازسازی پوست ترمیم نمود.

مزایا و عوارض لایه برداری شیمیایی

مزایا و عوارض لایه برداری شیمیایی

پیلینگ پوست به پاکسازی پوست پرداخته و فرآیند تولید پوست جدید را تسریع می نماید. از دیگر مزیت های پیلینگ به تاثیر نفوذ انواع داروها و سرم های مفید برای پوست اشاره نمود. بطوریکه پس از لایه‌برداری به دلیل پاکسازی پوست از غدد چربی و آلودگی‌های دیگر منافذ پوست تمیز شده و قدرت نفوذ به آنها افزایش می‌یابد در مقابل پاکسازی شیمیایی پوست دارای عوارض ناچیزی است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود. در روش پیلینگ سطحی معمولا سوزش و التهاب خفیفی بر روی پوست احساس می شود. پوست صورت پس از اتمام کار صورتی رنگ بوده که بزودی برطرف می‌شود.
خانم ها می‌توانند با آرایش این تغییر رنگ را پوشش داده و به فعالیتهای عادی خود ادامه دهند.

در این کار متوسط شدت سوزش، التهاب و قرمزی پوست بیشتر است در اغلب موارد این سوزش تا دو ساعت پس از لایه‌برداری برطرف می‌شود در لایه‌برداری شیمیایی عمیق عوارض جدی تری نسبت به دو روش قبلی دیده می‌شود.

در این مرحله به دلیل برداشتن لایه‌های بیرونی و درونی پوست احساس درد همراه با سوزش و التهاب پوست تا چند روز وجود دارد. تورم و خارش پس از لایه‌برداری وجود دارد که با داروهای مسکن قابل کنترل است. دوره نقاهت این روش معمولا دو تا سه هفته خواهد بود.

نکات قبل از پیلینگ

قبل از لایه برداری باید پوست صورت را تمیز کرده و استحمام داشته باشید. عدم استفاده از مواد لایه بردار و استفاده از داروها و کرم‌های تجویز شده توسط پزشک برای آماده سازی محل لایه برداری پوست الزامی است.

توصیه و مراقبت‌های بعد از لایه برداری شیمیایی

از کرم‌های ضد آفتاب تا چند هفته بعد از لایه‌برداری شیمیایی استفاده گردد در این مرحله ممکن است خارش و خشکی پوست احساس شود که به دلیل پوسته شدن است. پس از این مرحله پوست جدید شروع به رویش نموده و بازسازی صورت می‌گیرد. برای کاهش درد و سوزش  لایه‌برداری شیمیایی توصیه می‌شود از غذاهای نرم که نیاز به جویدن زیاد ندارد استفاده گردد.
 

هزینه پاکسازی و لایه برداری شیمیایی (پیلینگ)

پیلینگ پوست یک روش ساده و غیر تهاجمی محسوب می‌شود. هزینه پاکسازی شیمیایی پوست به تعداد جلسات مورد نیاز، روش لایه‌برداری و وضعیت پوست افراد بستگی دارد. برای اطلاع از هزینه پاکسازی شیمیایی پوست با متخصصین کلینیک زیبایی اکسیر تماس بگیرید. پزشک متخصص قبل از لایه برداری طی یک جلسه مشاوره حضوری طی بازدید وضعیت پوست و هدف از لایه‌برداری تعداد جلسات مورد نیاز و هزینه آنرا براورد می‌نماید.

برای مشاهده خدمات کلینیک اکسیر کلیک کنید