زگیل تناسلی در مردان و زنان ویروسی است که اغلب افراد با رابطه جنسی فعال نگران ابتلا به آن هستند. عدم آگاهی از این ویروس و نحوه انتقال آن موجب شده آمار مبتلایان به آن رو به گسترش باشد. ما در این نوشتار تلاش نموده‌ایم در خصوص این ویروس و نحوه سرایت آن اطلاعاتی را در اختیار مخاطبان قرار دهیم. در ابتلا به چیستی این ویروس و در انتها به سوالات پر تکرار پاسخ داده‌ایم:

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت‌های مقاربتی است. تقریباً همه افراد فعال از نظر جنسی در مقطعی از زندگی خود به حداقل یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، ویروسی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود، مبتلا می‌شوند. زگیل تناسلی بر بافت‌های مرطوب ناحیه تناسلی تأثیر می‌گذارد. آن‌ها غالبا مانند برآمدگی‌های کوچک و گوشتی به نظر می‌رسند یا ظاهری شبیه گل کلم دارند و در بسیاری از موارد، زگیل‌ها بسیار کوچک و قابل مشاهده نیستند. برخی از گونه‌های HPV تناسلی می‌توانند باعث زگیل تناسلی و برخی دیگر می‌توانند باعث سرطان شوند. با این وجود واکسن‌ها می‌توانند به محافظت در برابر گونه‌های خاصی از HPV دستگاه تناسلی کمک کنند. HPV شایع‌ترین بیماری مقاربتی است و می‌تواند باعث برخی سرطان‌ها و دیگر زگیل‌های تناسلی شود.

علت زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. ویروس HPV از طریق تماس پوست به پوست در حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل خواهد شد. حدود ۴۰ نوع HPV وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شود. سایر انواع HPV با سرطان دهانه رحم و سرطان مقعد مرتبط هستند. با این حال انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شوند، بعید است که باعث سرطان شوند. گفتنی است که از هر ۳ نفری که با فرد مبتلا به زگیل تناسلی رابطه جنسی برقرار می‌کنند، ۲ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. زگیل‌ها معمولاً در عرض ۳ ماه پس از تماس ظاهر می‌شوند. به خاطر داشته باشید اگر به HPV مبتلا شده باشید ولی خبری از علائم این ویروس را مشاهده نکنید، همچنان می‌توانید آن را به شخص دیگری منتقل کنید.

علائم و نشانه های زگیل تناسلی

علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی

در زنان، زگیل تناسلی می‌تواند روی فرج، دیواره‌های واژن، ناحیه بین دستگاه تناسلی خارجی و مقعد، کانال مقعد و دهانه رحم رشد کند. در مردان، ممکن است در نوک یا ساقه آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد ایجاد شوند. زگیل تناسلی همچنین می‌تواند در دهان یا گلوی فردی که با یک فرد آلوده تماس جنسی دهانی داشته است نیز  ایجاد شود.

اما به طور کلی علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی عبارتند از:

• تورم‌های کوچک، گوشتی، قهوه‌ای یا صورتی در ناحیه تناسلی
  • شکلی شبیه گل کلم که در اثر نزدیکی چند زگیل به هم ایجاد می‌شوند
  • خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی
  • خونریزی با مقاربت

لازم به ذکر است که زگیل تناسلی می‌تواند آنقدر کوچک و مسطح باشد که دیده نشود.

دیگر علائم زگیل تناسلی:

• تحریک یا خارش ناحیه تناسلی
  • مقاربت دردناک
  • ادرار دردناک (دیسوریا)
  • ترشحات آلت تناسلی یا واژن غیرمعمول یا بدبو
  • قرمزی، درد یا تورم واژن یا آلت تناسلی

ظاهر زگیل تناسلی

زگیل تناسلی به صورت توده‌های بدون درد ظاهر می‌شود و ممکن است به چند شکل زیر قابل مشاهده باشد:

• صاف یا برجسته
  • تک یا چندتایی
  • به صورت خوشه‌ای با ظاهری شبیه گل کلم

در بسیاری از موارد، HPV یک عفونت تحت بالینی است. این بدان معناست که ممکن است فردی حامل HPV باشد، حتی اگر هیچ زگیل قابل مشاهده‌ای نداشته باشد. عفونت تحت بالینی HPV در زنان و مردان شایع است، اما بیشتر در زنان از طریق آزمایش غربالگری دهانه رحم تشخیص داده می‌شوند.

آیا آزمایشی برای تشخیص زگیل تناسلی (HPV) وجود دارد؟

• تشخیص این عارضه اغلب بر اساس تاریخچه بیمار و ظاهر زگیل تناسلی است. گاهی اوقات، ضایعات تنها با یک روش تشخیصی تکنیک تقویت‌کننده به نام استوتو سفید قابل مشاهده هستند. این روش شامل استفاده از محلول اسید استیک ۵% در ناحیه مشکوک به مدت ۵-۱۰ دقیقه است که در نتیجه آن اگر فرد مبتلا به این ویروس باشد نواحی درگیر سفید خواهد شد.
  • بزرگنمایی ناحیه (کولپوسکوپی) با استفاده از اسکوپ ممکن است برای دیدن ضایعات ضروری باشد. در زنان، ممکن است از کولپوسکوپ برای بررسی ضایعات در کانال واژن و دهانه رحم استفاده شود.
  • برای یافتن شواهدی مبنی بر عفونت HPV و سلول‌های غیرطبیعی روی دهانه رحم، باید از آزمایش پاپ اسمیر استفاده شود.
  • اگر ضایعه غیرعادی به نظر برسد یا پس از درمان عود کند، می‌توان بیوپسی انجام داد.
  • همچنین می‌توان از تست‌های آزمایشگاهی ویژه برای تایید وجود عفونت HPV استفاده کرد.

راه های انتقال زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از چه طریقی منتقل می‌شود؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد این ویروس می‌تواند به روش‌های زیر منتقل شود:

• مقاربت: شامل مقعدی، واژینال-آلت تناسلی و واژن-واژن
  • لمس دستگاه تناسلی (تماس پوست با پوست بدون انزال).
  • برقراری رابطه جنسی دهانی به فردی که HPV یا زگیل تناسلی دارد

زگیل تناسلی چه مدت پس از عفونت ظاهر می‌شوند؟

برخی از افراد در عرض چند هفته پس از عفونت دچار زگیل تناسلی می‌شوند. با این حال، اغلب ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد تا زگیل ظاهر شود. به همین دلیل، تشخیص دقیق زمانی که فرد آلوده شده باشد دشوار است. همچنین ممکن است فرد  به ویروس  مبتلا  شده باشد و زگیل تناسلی نداشته باشید در این صورت بدون آگاهی منتقل کننده این بیماری خواهد بود.

راه های درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چگونه مدیریت یا درمان می‌شوند؟

زگیل تناسلی می‌تواند خود به خود از بین برود یا ممکن است بزرگ‌تر یا چند برابر شود. روش‌های مختلفی برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارد، با این حال ممکن است برای از بین بردن زگیل به چندین درمان نیاز باشد. برای اکثر افراد، ابتدا یک داروی بیهوشی تزریق می‌شود تا ناحیه درمان بی‌حس شود.

پزشک ممکن است از یکی از این روش‌ها برای درمان زگیل تناسلی استفاده کند:

• کوتر الکتریکی: جریان الکتریکی زگیل‌ها را می‌سوزاند
  • انجماد: در طول سرما درمانی، پزشک از نیتروژن مایع برای انجماد و از بین بردن زگیل استفاده می‌کند
  • درمان با لیزر: نور لیزر رگ‌های خونی ریز درون زگیل‌ها را از بین می‌برد و جریان خون آنها را قطع می‌کند
  • روش برش الکتروسرجری حلقه‌ای (LEEP): با LEEP، پزشک از یک حلقه سیمی با بار الکتریکی برای برداشتن زگیل استفاده می‌کند. او ممکن است از این روش برای برداشتن زگیل روی دهانه رحم زن استفاده کند.
  • داروی موضعی (پوستی): بیمار باید هفته‌ای یک بار به مدت چند هفته، محلول شیمیایی تجویزی را روی زگیل‌ها بزند. این ماده شیمیایی باعث ایجاد تاول در زیر زگیل می‌شوند و جریان خون را متوقف می‌کند.
  • جراحی: ممکن است پزشک زگیل‌هایی را که بزرگ هستند یا به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، با جراحی از بین ببرد

درمان زگیل تناسلی با لیزر

برای از بین بردن زگیل تناسلی می‌توان از لیزر استفاده کرد. جراحی لیزر ممکن است در مطب یا کلینیک پزشک، بیمارستان یا مرکز جراحی سرپایی انجام شود. بسته به تعداد زگیل‌هایی که باید برداشته شوند یا اندازه ناحیه تحت درمان ممکن است از بی‌حسی موضعی یا عمومی استفاده شود.

در صورت انجام لیزر زمان بهبودی بستگی به محل و تعداد زگیل های برداشته شده دارد. بهبودی معمولاً در ۲ تا ۴ هفته اتفاق می‌افتد. گرچه لیزر زگیل تناسلی می‌تواند مفید باشد با این حال برای مردان و زنانی که جراحی لیزر انجام داده اند، در صورت داشتن هر یک از موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنند:

• خونریزی که بیش از ۱ هفته طول بکشد
  • درد شدید
  • ترشحات بدبو یا زرد رنگ که ممکن است نشانه عفونت باشد

جراحی لیزر ممکن است در موارد زیر انجام شود:

• درمان دارویی ناموفق
  • گسترش بیش از حد زگیل‌ها

خطرات انجام لیزر درمانی زگیل تناسلی

جراحی لیزر ممکن است باعث هر یک از موارد زیر شود:

• درد، تورم یا خارش
  • ترشحات از واژن یا آلت تناسلی
  • زخم های ناحیه درمان شده
  • بافتی که به هم می‌چسبد
  • ریزش بافت مرده
  • جای زخم
  • اسکار یا زخم آلت تناسلی یک عارضه جانبی احتمالی است که می‌تواند منجر به مشکلات ادرار یا نعوظ شود

آیا می‌توان بیش از یک بار به زگیل تناسلی مبتلا شد؟

پاسخ به این سوال مثبت است. هیچ درمانی قطعی برای HPV، ویروسی که باعث زگیل می‌شود، وجود ندارد. در نتیجه ممکن است فردی بارها و بارها به زگیل تناسلی مبتلا شود.

عوارض زگیل تناسلی

ابتلا به زگیل تناسلی چه عوارضی دارد؟

زگیل تناسلی روی دهانه رحم یا داخل واژن می‌تواند باعث تغییرات دهانه رحم (دیسپلازی) شود که در مواقعی منجر به سرطان دهانه رحم خواهد شد.

انواع دیگری از HPV وجود دارد که خطر سرطان را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید سویه‌های HPV که باعث سرطان می‌شوند، همان گونه‌هایی نیستند که باعث زگیل تناسلی می‌شوند.

زگیل تناسلی و بارداری

زگیل تناسلی چه تاثیری بر بارداری دارد؟

اگر فردی در دوران بارداری به زگیل تناسلی مبتلا شده باشدافزایش سطح هورمون ممکن است باعث خونریزی، بزرگتر شدن یا تکثیر زگیل شود. به خاطر داشته باشید یک زگیل بزرگ یا توده زگیل کانال زایمان را مسدود می‌کند وممکن است نیاز به زایمان از طریق سزارین وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است که این ویروس از مادر به نوزاد منتقل می‌شود و باعث ایجاد زگیل در داخل مجاری تنفسی نوزاد خواهد شد. این وضعیت که پاپیلوماتوز تنفسی مکرر نامیده می‌شوند، بسیار نادر است.

آیا واکسنی برای زگیل تناسلی وجود دارد؟

واکسن HPV می‌تواند در برابر انواع خاصی از HPV، از جمله آنهایی که باعث زگیل تناسلی و برخی سرطان‌ها می‌شوند، محافظت کند. بیش از ۱۰۰ نوع مختلف HPV وجود دارد. حتی اگر قبلاً به این ویروس مبتلا شده باشید، واکسن همچنان می‌تواند از شما در برابر سایر گونه‌ها محافظت می‌کند.

دستورالعمل‌های اخیر CDC و FDA توصیه می‌کند که مردان و زنان تا ۴۵ سال برای محافظت در برابر HPV واکسینه شوند. سالانه بیش از ۱۴ میلیون عفونت HPV جدید در ایالات متحده رخ می‌دهد.

راههای پیشگری از زگیل تناسلی

چگونه از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

اگر از نظر جنسی فعال هستید، می‌توانید این اقدامات را برای محافظت از خود در برابر ابتلا یا انتشار HPV، زگیل تناسلی و سایر بیماری‌های مقاربتی انجام دهید:

• از کاندوم استفاده کنید
  • واکسن HPV را دریافت کنید
  • آزمایشات معمول و هر گونه درمان مورد نیاز برای STDs را انجام دهید
  • اگر به HPV یا زگیل تناسلی مبتلا هستید به شرکای جنسی خود بگویید تا بتوانند آزمایش و درمان شوند

چشم انداز و پیش آگهی ابتلا به زگیل تناسلی

زگیل تناسلی و HPV از بیماری‌های مقاربتی شایع هستند. این نوع زگیل‌ها و انواع HPV که باعث ایجاد آنها می‌شوند، خطر سرطان را افزایش نمی‌دهند. برخی از افراد فقط یک بار دچار زگیل تناسلی می‌شوند، در حالی که برخی دیگر شیوع مکرر دارند. درمان می‌تواند زگیل‌ها را از بین ببرد، اما نمی‌تواند آنها یا HPV را درمان کند. شما همیشه مسری خواهید بود و باید با شریک زندگی خود رابطه جنسی ایمن داشته باشید.

سوالات متداول درباره زگیل تناسلی

ابتلا به زگیل تناسلی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان ماندگاری زگیل تناسلی می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. گاهی اوقات، سیستم ایمنی بدن زگیل‌ها را ظرف چند ماه از بین می‌برد. اما حتی اگر زگیل‌ها از بین بروند، HPV ممکن است همچنان در بدن فعال باشد. بنابراین زگیل‌ها می‌توانند مجدد ظاهر شوند. معمولاً در عرض ۲ سال، زگیل ها و HPV از بدن ناپدید خواهند شد.

چه زمانی فردی که زگیل تناسلی دارد دیگر منتقل کننده نیست؟

افراد مبتلا به زگیل تناسلی قطعا می توانند HPV را گسترش دهند. اما حتی پس از از بین رفتن زگیل ها، HPV ممکن است همچنان در بدن فعال باشد. این بدان معناست که می‌تواند از طریق رابطه جنسی یا تماس نزدیک جنسی به شخص دیگری سرایت کند و باعث ایجاد زگیل در آن شخص شود. تشخیص اینکه چه زمانی افراد دیگر مسری نیستند، دشوار است، زیرا هیچ آزمایش خونی برای بررسی HPV وجود ندارد. اما اغلب اوقات، HPV در عرض ۲ سال پس از آلوده شدن فردی از بین می رود.

آیا می‌توان از زگیل تناسلی پیشگیری کرد؟

زگیل تناسلی و سایر انواع HPV را می‌توان با واکسن پیشگیری کرد. سری واکسن‌های HPV برای همه کودکان در سن ۹ تا ۱۱ سالگی توصیه می‌شود. نوجوانان و بزرگسالان (تا سن ۴۵ سالگی) نیز می‌توانند این واکسن را دریافت کنند. حتی اگر فردی قبلاً یک نوع عفونت HPV داشته باشد، واکسن HPV می‌تواند در برابر انواع دیگر HPV محافظت کند.

HPV تقریباً همیشه از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. بنابراین راه دیگر برای پیشگیری از زگیل تناسلی، عدم داشتن رابطه جنسی (واژن، دهان یا مقعد) است. اگر کسی تصمیم به رابطه جنسی دارد، استفاده از کاندوم هر بار برای رابطه جنسی (واژینال، دهانی، مقعدی) به پیشگیری از HPV و سایر بیماری‌های مقاربتی کمک می‌کند. اما کاندوم‌ها همیشه نمی‌توانند از HPV جلوگیری کنند، زیرا همه مناطقی را که HPV می‌تواند زندگی کند را پوشش نمی‌دهد.

سخن پایانی

سالانه هزاران نفر به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند و هزاران نفر دیگر نیز ویروسی دارند که باعث ایجاد آن می‌شود. زگیل تناسلی ممکن است تا ماه‌ها – گاهی سالها – پس از عفونت ظاهر نشود. هنگامی که متوجه شدید زگیل تناسلی و HPV دارید، باید این اطلاعات را با شریک جنسی خود به اشتراک بگذارید. پزشک شما می‌تواند پیشنهاداتی را برای جلوگیری از گسترش این عارضه ارائه دهد. همچنین می‌توانید اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی انجام دهید.