انواع روشهای جوانسازی پوست

جوانسازی پوست چیست و انواع روش های جوانسازی پوست کدامند؟

روش‌های جوانسازی پوست؛ پوست به عنوان یگانه ارگان محافظت کننده اندام داخلی خود به عنوان بهترین لایه و پوشش اجزای نهانی بدن را در برگرفته است تا در صورت بروز آسیب و جراحت کمترین عارضه متوجه اندام داخلی شود. اما همین پوست باید از خود نیز مراقبت کند تا بتواند در طول حیات فرد محافظت‌کننده اعضای بدن او باشد. بنابراین برای داشتن پوستی سالم و شاداب باید روش‌های پیشگیری را بیاموزیم  و در نهایت در صورت بروز آسیب بهترین روش درمانی را انتخاب کنیم.

در حال حاضر روش‌های جوانسازی پوست متنوع هستند که افراد می توانند بنابر نوع آسیب وارد شده یکی از روش‌های کارآمد را انتخاب کنند. 

 

برای مطالعه انواع روش‌های جوانسازی پوست اینجا کلیک کنید

 

آنچه باعث می‌شود پوست در برابر عارضه‌های محیطی و یا آسیب‌های طبیعی آسیب پذیر تر شود افزایش سن است. گذر عمر می‌تواند رد پای خود را به راحتی روی پوست بر جای گذارد. به عبارت دیگر این پوست انسان است که اولین علائم پیری را نشان می‌دهد؛ خشکی، افتادگی پوست، چین و چروک و چندین عارضه دیگر علائم افزایش سن و پیری پوست هستند. در این بین اگر پوست انسان در طول زندگی دچار عوارض محیطی شود این آسیب‌پذیری بیشتر نیز خواهد شد.

برای مثال قرارگیری در معرض نور خورشید، مجاورت پوست با آلاینده‌های محیطی، استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب عمده دلایل ایجاد آسیب‌های پوستی هستند. شاید با خود بگویید که نمی‌توان از بروز علائم پیری جلوگیری کرد، بنابراین بروز این نوع آسیب‌ها در سنین خاص محتمل است.

اما بد نیست بدانید گرچه این اکسیر جوانی هنوز به دست بشریت نرسیده است، اما او در این مسیر توانسته به راه‌هایی دست یابد که روند بروز علائم پیری را به تعویق اندازد. شاید این گام نخست برای سرکشیدن معجون و اکسیر جوانی باشد. اگر شما نیز مشتاق معرفی راه‌های کنترل پیری پوست هستید و می‌خواهید در سنین میانسالی هنوز شادابی و طراوت پوست خود را احساس کنید خواننده این نوشتار باشید. 

 

بهترین روش‌های جوانسازی پوست 

همانطور که اشاره شد برای داشتن پوستی سالم و جوان نیازمند تبعیت از دو روش هستید: 

  • مراقبت از پوست در سنین جوانی و بزرگسالی 
  • استفاده از روش‌های جوانسازی پوست 

بهترین توصیه برای داشتن یک پوست شاداب همان جمله‌ای است که بارها شنیده‌اید؛ “پیشگیری بهتر از درمان است”. بسیاری از ما در سنین جوانی تصور می‌کنیم که پوست صورت و اندام ما قرار است تا میانسالی با همین کیفیت و شادابی برایمان بماند اما این یک باور غلط است، همانطور که اعضای بدن مانند استخوان‌ها و عضلات در طول عمر با عارضه‌های بسیاری مواجه می‌شوند پوست نیز از این فرایند مستثنی نیست. بنابراین بهتر است خود را فریب ندهیم و از همین حالا به فکر سلامتی پوستمان باشیم. اگر در سنین جوانی و بزرگسالی هستید و هنوز کمتر خطوطی از گذر عمر روی صورت شما نقش بسته است باید قبل از بروز آسیب جدی به فکر سلامت آن باشید. 

پیری پوست عارضه‌ای است که دیر یا زود به سراغتان می‌آید، اما زمانی که به ناچار با آن مواجه شدید باید چه اقداماتی انجام دهید؟ با مشاهده اولین علائم پیری پوست باید به فکر استفاده از برخی محصولات بهداشتی و یا روش‌های جوانسازی پوست باشید. ما در این نوشتار ابتدا چند راز را برای داشتن پوستی سالم فاش می‌کنیم تا قبل از رسیدن به زمان بروز عارضه‌ها بتوانید پوست خود را به خوبی تقویت کنید.

 

روش های جوانسازی پوست

روش‌های پیشگیری از پیری پوست

قبل از این ادامه مطالب را بخوانید به خاطر داشته باشید این مراقبت‌های دهگانه برای تمامی افراد ضروری است، بنابراین اگر پوستی سالم نیز دارید باید برای دوران میانسالی و بروز عارضه‌های پیری آن را آماده کنید به خاطر داشته باشید این مراقبت‌ها به میزانی حائز اهمیت هستند که اگر از روش‌های جوانسازی پوست استفاده کرده باشید باید به این مراقبت‌ها نیز توجه کنید اگر از آن دسته افراد هستید که با چند جلسه پاکسازی و جوانسازی پوست تصور می‌کنید پوست شما دیگر آسیب پذیر نیست باید همین حالا این تصورات اشتباه را دور بریزید:

 

استفاده روزانه از ضد آفتاب

خوشبختانه در حال حاضر تعداد افرادی که از ضد آفتاب‌ها استفاده می‌کنند به نسبت گذشته بیشتر شده است. اما هنوز افرادی هستند که به اثرات این ماده معجزه‌گر محافظت‌کننده مشکوک و بی‌اعتنا هستند. به خاطر داشته باشید که فرقی نمی‌کند در روزهای زمستان بدون آفتاب بیرون می‌روید یا در هوای آفتابی تابستان در هر صورت باید یک لایه محافظت‌کننده از ضد آفتاب برای جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید بر روی پوستتان باشد اشعه تابیده شده روی پوست شما می‌‌تواند اثرات پیری را تشدید کند و گاها باعث بروز عوارض دیگری مانند لک‌های پوستی شود.

 

 

اجتناب از برنزه کردن پوست

 آنچه در سولاریوم باعث تیرگی پوست می‌شود اشعه ای است به نام “UV” که عامل موثری در پیری پوست است. زمانی که افراد در معرض تابش مستقیم این اشعه قرار می‌گیرند رشته‌های کلاژن از بین رفته و پوست حالت کشسانی یا الاستین خود را از دست می‌دهد. این اشعه می‌تواند بروز لک‌ها را نیز تشدید کند. و این خود یکی از عوامل تاثیرگذار منفی بر جوانسازی پوست است.

 

استفاده از عینک‌های آفتابی

شاید تصور کنید که عینک‌های آفتابی تنها محافظت‌کننده چشم‌ها در برابر نور شدید آفتاب هستند، بله؛ این یک وظیفه مهم در این لوازم است. اما اگر دقت کرده باشید پوست اطراف چشم به نسبت پوست دیگر نواحی صورت ظریف تر و نازک‌تر است. بنابراین اگر اطراف چشم‌ها در معرض نور خورشید قرار گیرد به سرعت دچار چین و چروک و افتادگی خواهد شد. 

 

استعمال دخانیات

به جدیدت می‌توان گفت که دخانیات از سیگار گرفته تا مواد مخدر قوی‌تر هیچ فایده‌ای برای بدن ندارند هیچ، می‌توانند عامل مهمی برای آسیب به اندام داخلی و خارجی مانند پوست باشند. مصرف دخانیات می‌تواند باعث کاهش تولید مواد موثر در ایجاد جوانسازی پوست ماننده کلاژن شود. افرادی که از این مواد استفاده می‌کنند به دلیل تنگ شدن عروق پوستی مانع از رسیدن مواد مغذی به پوست می‌شوند. در نتیجه سرعت بروز علائم پیری پوست در آن ها تشدید می‌شود. اگر می‌خواهید در کنار مصرف این مواد به سراغ روش های جوانسازی پوست روید بهتر است بدانید که این روش‌ها نیز تاثیرگذاری طولانی مدت برای شما نخواهند داشت.

 

نوشیدنی‌های الکلی

یکی دیگر از عادت‌های اشتباه مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل است. بد نیست بدانید که مصرف الکل باعث کم آبی پوست می‌شود و کم آبی پوست خشکی، چین و چروک و افتادگی آن را در پی خواهد داشت.

 

شستشوی صحیح پوست

اگر از آن دست افرادی هستید که با شستشوی سخت پوست موافقید باید بگوییم که قرمز شدن پوست شما بعد از این نوع شستشو نشان می‌دهد پوست شما یک قدم به پیری نزدیک شده است. پس بهتر است از گل انداختن پوست خود بر اثر استفاده از شوینده‌های نامناسب خوشحال نشوید. 

 

شستشوی مداوم پوست

قرار گرفتن در محیط‌های باز می‌تواند به نشست آلاینده‌ها بر روی پوست منجر شود.

این آلاینده‌های که با آرایش‌های روزانه روی پوست برای ساعات بسیاری قرار می‌گیرند به دلیل تنگ کردن منافذ پوست فرصت تنفس را از آن می‌گیرند. بنابراین بهتر است حداقل دوبار در روز پوست صورت را با شوینده‌های مخصوص شسته شود. 

 

استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی مرغوب

همیشه استفاده از لوازم های آرایشی مضر نیستند. در حال حاضر کرم‌های مرطوب‌کننده و آبرسان‌های بسیار موثری وجود دارند که منبع غنی کلاژن و هیالورونیک اسید هستند این کرم‌ها را می‌تواند برای مراقبت پوست خود استفاده کنید. استفاده از این لوازم آرایشی بهداشتی می‌تواند روند پیری پوست را کندتر کند. 

 

روش‌های جوانسازی پوست 

پس از اینکه دوران طلائی جوانی را با مراقبت‌های ویژه از پوست گذراندید پوستتان را برای دوران چالش برانگیز میانسالی آماده کرده‌اید در این دوران افتادگی پوست، چین و چروک و خشکی پوست عارضه‌ای بسیار طبیعی است البته اگر مراقبت‌های لازم را نیز به عمل آورده باشید نسبت به دیگر افراد دیرتر با این این عوارض مواجه خواهید شد. 

نباید فراموش کنید که علی‌رغم رعایت مراقبت‌های گفته شده برخی افراد به دلایل مختلفی ممکن است با عارضه‌های مختلف پوستی مواجه شوند که راهی جز روش‌های جوانسازی تهاجمی و غیرتهاجمی ندارد ما در ادامه این نوشتار راه‌های موثر جوانسازی پوست را شرح داده‌ایم که می‌توانید با توجه به نوع آسیب پوستی خود از یکی از آن‌ها استفاده کنید. 

 

روش های جوانسازی پوست

از جمله راه‌های جوانسازی پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. میکرودرم ابریژن و درم ابریژن: در این روش از ابزاری برای از بین بردن لایه‌های خارجی پوست استفاده می‌شود تا آسیب دیدگی پوست را از بین ببرد و پوستی صاف، سالم و جوان‌تر ایجاد کند. از جمله این روش‌های درمانی میکرودرم ابریژن و درم ابریژن است. در حالی که آن‌ها نام‌های مشابه دارن، اما هر یک از این روش‌های درمانی کاملاً متفاوت عمل می‌کنند.
  2. میکرودرم آبریژن: میکرودرم آبریژن یک روش نسبتاً ملایم است که می‌تواند برای صورت، گردن، دست‌ها یا بدن مورد استفاده قرار گیرد. در طول درمان، با استفاده از یک وسیله نوک تیز بسیار ظریف یا استفاده از غبار ریز ذرات ساینده، لایه‌برداری انجام می‌‍شود. سپس پوست لایه‌برداری شده بلافاصله وکیوم می‌شود. میکرودرم ابریژن برخلاف برخی دیگر از روش‌های درمانی، برای انواع پوست بی‌خطر است. و یکی از بهترین روش‌های روش‌های جوانسازی پوست به شمار می‌رود.

 فواید میکرودرم آبریژن 

  • خطوط و چین و چروک‌های ریز مانند خطوط پنجه کلاغی را به حداقل می‌رساند.
  • کمک کند تا محصولات مراقبت از پوست به طور موثرتری کار کنند.
  • پوست را روشن کرده و رنگ آن را بهبود می‌بخشد.

به خاطر داشته باشید محافظت از ناحیه تحت درمان در برابر آفتاب بسیار ضروری است، زیرا پوست بعد از انجام میکرودرم آبریژن نسبت به آسیب آفتاب حساس‌تر خواهد شد.

 

درما آبریژن

درما ابریژن یک روش مقاوم سازی مکانیکی قدرتمندتر از میکرودرم است. در طول درمان، یک جراح زیبایی از یک ابزار یا تیغه به سرعت در حال چرخش استفاده می‌کند تا بتواند به صورت لایه به لایه تا عمق مورد نظر پوست دسترسی پیدا کند از آنجا که در این روش به عمق پوست دسترسی پیدا می‌شود، درم ابریژن می‌تواند بر روی رنگدانه‌های پوست تأثیر می‌گذارد، بنابراین برای هر نوع پوستی توصیه نمی‌شود. به طور معمول، بیماران از بی‌حسی موضعی برای راحتی در حین و بعد از عمل استفاده می‌کنند.

 

فواید درم آبریژن 

  • خطوط عمودی لب‌ها، خطوط لبخند یا سایر چین و چروک‌های صورت را به حداقل می‌‍رساند.
  • جای زخم‌ها و لکه‌های دیگر را برطرف می‌کند.
  • پوست را صاف کرده و چهره را متعادل می‌کند.

هدف از درم آبریژن برداشتن لایه‌های کافی از پوست برای رفع عارضه‌ها قابل مشاهده و تشویق رشد سلول‌های جدید است. در این روش نیز ضروری است که ناحیه به خوبی در برابر آفتاب محافظت نشود و دستورالعمل‌های جراح زیبایی نیز به خوبی رعایت شود.

 

روش های جوانسازی پوست

میکرونیدلینگ

یکی دیگر از روش‌های جوانسازی پوست میکرونیدلینگ است؛ میکرونیدلینگ یک فناوری سطح‌دهی مجدد پوست است که از روند بهبود طبیعی پوست برای کاهش عیوب پوست، معالجه آسیب‌های ناشی از اشعه خورشید و بازگرداندن رنگ صاف و شفاف پوست استفاده می‌کند.

به جای از بین بردن لایه‌های پوست با گرما یا مواد شیمیایی، میکرونیدلینگ با استفاده از ابزاری که ده‌ها سوزن بسیار ریز و کوتاه دارد، “صدمات” میکروسکوپی در پوست ایجاد می‌کند “آسیب‌ها” با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، اما پوست شما را به تولید کلاژن و الاستین جدید و بازسازی سلول‌های پوستی سالم تشویق می‌کند.

 

فواید میکرونیدلینگ 

  • خطوط و چین و چروک را از بین می‌برد.
  • آکنه یا زخم‌های جراحی برطرف می‌کند.
  • اندازه منافذ بزرگ پوست را کوچک‌تر می‌کند.
  • آسیب به خورشید، لکه‌های ناشی از آن را بهبود می‌بخشد.
  • حالت کشسانی و الاستیسیته پوست را بالا می‌برد.
  • مشکلات بافتی تپوست را برطرف می‌کند.

از آنجا که میکرونیدلینگ لایه‌های پوستی را با مواد شیمیایی یا لیزر از بین نمی‌برد، به طور کلی برای انواع پوست حتی پوست‌های تیره نیز بی‌خطر است علاوه بر این، انجام میکرونیدلینگ برای اکثر بیماران به زمان زیادی نیاز ندارد و نیازی به دوره “لایه‌برداری” پس از درمان نیست با این حال، نتایج ممکن است به اندازه آنچه ممکن است در درمان‌های تهاجمی بیشتر باشد چشمگیر نباشد و برای درمان عارضه‌های خاص پوست در یک منطقه معمولاً به درمان‌های میکرونیدلینگ متعدد نیاز باشد.

 

روش های جوانسازی پوست

هایفوتراپی 

هایفوتراپی بر خلاف روش های قدیمی‌تر هیچ‌گونه برش و زخمی روی پوست ایجاد نخواهد کرد. در این روش از امواج فراصوت برای تحریک پوست به جوانسازی کمک گرفته می‌شود. در این روش امواج با گذر از لایه بیرونی پوست به منافذ زیرین منتقل می‌شوند. تحریک کلاژن‌سازی پوست عامل مهمی در ایجاد جوانی پوست است.  بهترین کاندیدای انجام این روش آقایان و بانوان بالای ۳۰ سال هستند. میزان ماندگاری این روش بین ۱ تا ۳ است و درمان افتادگی پوست، برطرف شدن چین و چروک‌ها موثر است.

 

فواید هایفوتراپی

  • درمان کننده افتادگی پوست
  • برطرف‌کننده چین و چروک پوست
  • برطرف کننده منافذ بسیار باز پوست
  • تحریک پوست به کلاژن‌سازی و جوانسازی پوست

کربوکسی تراپی 

یکی دیگر روش‌های جوانسازی پوست کربوکسی تراپی است در این روش گاز دی اکسید کربن به زیر پوست تزریق می‌شود. اثرات این گاز باعث تحریک خون‌رسانی می‌شود و ترمیم آسیب های پوستی را تسریع می‌کند. گفتنی است که این روش قدیمی در حال حاضر با پیشرفت‌های چشمگیری همراه است. ماندگاری اثر این روش بین ۴ تا ۶ ماه بوده و علاوه بر درمان افتادگی و چین و چروک پوست در درمان ریزش مو و از بین بردن آکنه نیز موثر است. 

فواید کربوکسی تراپی

  • درمان افتادگی پوست
  • تحریک رشد مو 
  • تحریک خون‌رسانی به پوست 
  • تاثیر در ایجاد سلول‌های جدید پوستی

IPL (نور شدید پالسی)

نور شدید پالسی یا IPL ، درمانی شبیه به لیزر است که از آن برای درمان مشکلات پوستی، به ویژه مشکلات رنگدانه و جوانسازی چهره استفاده می‌شود با این حال، به جای یک طول موج تکی تمرکز IPL روی طیف گسترده‌ای از طول موج‌های نور است که در پالس‌های کوتاه ارائه می‌شود طول موج‌های IPL رنگدانه بیش از حد موجود در پوست (قرمز و قهوه ای) را جذب می‌کند تا رنگ پوست یکدست‌تر شود. IPL یک روش درمانی بدون چربی است (در طی درمان هیچ پوستی برداشته نمی‌شود).

 

فواید IPL

  • برطرف‌کننده آسیب‌های ناشی از نور خورشید
  • برطرف‌کننده لکه‌های پیری و کک و مک
  • درمان‌کننده رگ‌های عنکبوتی
  • درمان‌کننده قرمزی و روزاسه
  • درمان‌کننده ضایعات عروقی
  • برطرف‌کننده مشکلات بافت
  • برطرف‌کننده خطوط پوستی و چین و چروک

IPL با نام‌های مختلفی از جمله BBL (نور با باند وسیع)، فوتو صورت و جوانسازی با نور شناخته می‌شود.

 

روش های جوانسازی پوست

تزریق بوتاکس، ژل و چربی

یکی از متداول‌ترین روش‌های جوانسازی پوست استفاده از تزریق مواد مصنوعی مانند ژل و بوتاکس و یا تزریق چربی به شکل طبیعی است. 

 

تزریق بوتاکس

در تزریق بوتاکس از ماده سمی به نام بوتولونیوم استفاده می‌شود که با فلج کردن عضلات زیرین پوست مانع حرکات آن‌ها می‌شود التبه به خاطر داشته باشید این روش برای درمان خطوط و چین و چروک‌هایی موثر است که هنوز دائمی نشده باشند. گفتنی است که تزریق بوتاکس می‌تواند اثر پیشگیری‌کننده از بروز چین و چروک نیز دارد. ماندگاری اثر تزریق بوتاکس ۶ ماه است و برای برطرف‌کردن انواع خطوط و چین و چروک‌های پوست صورت مناسب است. 

 

تزریق ژل

در تزریق ژل عموما از ماده هیالورونیک اسید استفاده می‌شود که در مقایسه با مواد دیگر ماندگاری بیشتری دارد. این نوع ژل برای ژل اولی‌ها بسیار مناسب است. از ژل برای پر کردن نواحی‌ای که حجم خود را از دست داده مانند لب، گونه، کنار چشم‌ها استفاده می‌شود ماندگاری این روش بسته به نوع ژل بین ۶ ماه تا ۵ سال است که علاوه بر حجیم‌کردن نواحی صورت برای از بین بردن خطوط پوست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

تزریق چربی

در تزریق چربی که ماندگاری بالاتری نسبت به روش‌های دیگر در تزریق دارد، از چربی بدن خود فرد استفاده می‌شود. این روش دو مرحله دارد که شامل برداشت چربی از بدن فرد و تصفیه و تزریق آن به نواحی مورد نظر می‌شود. میزان ماندگاری این روش بسیار طولانی است و در صورت تزریق صحیح می‌تواند اثر دائمی نیز داشته باشد. از تزریق چربی برای حجیم کردن نواحی صورت، رفع چین و چروک‌ها و یا حتی حجیم‌کردن سینه‌ها استفاده می‌شود. 

 

بهترین کلینیک جوانسازی پوست

بهترین کلینیک‌های پوست و زیبایی دارای مجهزترین دستگاه‌های جوانسازی پوست هستند. در این کلینیک‌ها پزشکان با تجربه و متخصصی وجود دارند که با مهارت بالا افراد را به ایده‌آل ذهنی خود می‌رسانند. کلینیک زیبایی اکسیر با داشتن کادر مجرب در حوزه زیبایی یکی از بهترین کلینیک‌های موجود است که ارائه‌دهنده انواع روش جوانسازی پوست است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مراجعه و یا تماس تلفنی با کارشناسان کلینیک فوق تخصصی پوست اکسیر در تهران ارتباط برقرار کنید.

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب و رزرو نوبت  مرکز تخصصی پوست و زیبایی اکسیر همین حالا با ما تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

۰۲۱-۸۸۰۶۷۱۷۵

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳

 

منبع:

www.americanboardcosmeticsurgery.org

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *