پیری زودرس پوست چیست و برای درمان آن چه باید کرد؟

پیری زودرس پوست؛ عارضه‌ای است که با قدم گذاشتن در سنین میانسالی به وجود می‌آید. این عارضه‌ها می‌توانند از یک چین و چروک ساده تا یک عارضه عمیق‌تر مانند افتادگی پوست متفاوت باشد. پیری پوست صورت در واقع یک عارضه طبیعی بوده که برای تمامی انسان‌ها اتفاق می‌افتد. اما زمانی که این عارضه زودتر از زمان موعد به وجود می‌آید به آن پیری زودرس پوست گفته می شود.

بسیاری از ما با چین و چروک‌های صورت، لک ها، خشکی و افتادگی پوست صورت مواجه شده‌ایم. اما زمانی که در جوانی و بزرگسالی این عارضه‌ها نمایان می‌‍شوند، ایجاد دلهره و اضطراب خواهند کرد. بنابراین به سرعت به دنبال دلیل و کنترل این عارضه خواهیم بود. خوشبختانه در حال حاضر روش‌های بسیاری برای جوانسازی پوست وجود دارد اما ما باید به دنبال راهی باشیم تا از بروز این اتفاق جلوگیری کنیم.

با توجه به افزایش مبتلایان به پیری زودرس پوست بر آن شدیم تا اطلاعات جامعی را در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم. اگر شما نیز بیم ابتلا به این عارضه را دارید پیشنهاد می‌کنیم خواننده مطلب زیر باشید:

پیری زودرس پوستعوامل ایجادکننده پیری پوست

یکی از عامل‌های طبیعی پیر شدن پوست افزایش سن است. با افزایش سن رشد دوباره سلول‌های پوستی کندتر شده و مواد مغذی برای جوانسازی پوست مانند کلاژن، الاستین و هیالورونیک اسید بسیار کم تولید می‌شود. بنابراین افراد با پیری پوست و نشانه‌های آن مواجه می‌شوند. ما در مقاله “روش‌های جوانسازی پوست ” به طور مفصل درباره آسیب‌های پوستی و راه‌های جوان‌سازی پوست صحبت کرده‌ایم. اما می‌خواهیم به طور مشخص درباره عارضه‌ای به نام پیری زودتر پوست سخن بگوییم. پیری زودرس پوست در واقع ناشی از بروز علائم پیری پوست زودتر از زمان موعد است که عارضه ای طبیعی نیست. علت بروز این عوامل به سبک زندگی افراد و ژنتیک بستگی دارد. در واقع این عامل مهمترین علت پیری زودرس پوست هستند.

 

سبک زندگی ناسالم 

زمانی که افراد دارای سبک زندگی غلط و ناسالم هستند به طور غیرارادی باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شوند که پیری زودرس پوست یکی از آن‌ها است. استفاده از غذاهای چرب و در اصطلاح فست فوت ها، ورزش نکردن و عادت های نادرست از این عوامل به شمار می‌آیند.

 

عوامل ایجادکننده پیری پوست:

استعمال دخانیات 

استعمال دخانیات با از بین بردن آنتی اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد در بدن موجب از بین رفتن رطوبت پوست و در نتیجه خشکی پوست می‌شود. چین و چروک‌های پوستی یکی از علائم استفاده از مواد مخدر و سیگار است.

 

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

همه ما می‌دانیم که باید برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید از ضد آفتاب ها استفاده کرد. اما برخی افراد با عدم استفاده از این محصولات آرایشی یا استفاده از ضد آفتاب های نامرغوب پوست خود را مستعد ابتلا به پیری زودرس می‌کنند. اشعه فرابنفش خورشید می‌تواند به DNA پوست آسیب زده و موجب مرگ سلول های پوستی شود. علاوه بر چین و چروک پوست، بروز لک‌های پوستی به دلیل تجمع ملانین و رنگدانه‌های پوست را نیز موجب می‌شود.

 

برنزه کردن پوست 

یکی دیگر از عادت‌های نادرست استفاده از دستگاه‌های سولاریوم برای برنزه کردن پوست است. تیره کردن غیر طبیعی پوست می‌تواند عامل مهمی در ایجاد پیری پوست صورت باشد. دستگاه‌های برنزه کنند با داشتن اشعه UV می توانند آسیب های بسیاری به پوست وارد کنند.

 

ژنتیک 

برخی بیماری‌هایی که از ابتدای تولد در برخی افراد وجود دارد زمینه‌ساز ابتلا به پیری زودرس پوست است. از این بیماری‌ها می‌توان به سندروم ورنر، سندرم هاچینسون گیلفورد و یا پروگریا اشاره کرد.

اما برخی علائم بطور غیر مستقیم بر بروز این بیماری تاثیرگذار است و به عبارت دیگر می‌تواند بروز نشانه‌های پیری زودرس پوست را تسریع کرده و افزایش هد. این عوامل عبارتند از:

  • پایین بودن کیفیت خواب
  • رژیم غذایی ناسالم
  • مصرف مشروبات الکلی
  • آلاینده‌های محیطی و آلودگی هوا
  • استرس طولانی مدت

پیری زودرس پوست

راه جلوگیری از پیری زودرس پوست

زمانی که علت پیری زودرس پوست برایتان محرز می شود به راحتی می تواند با رعایت برخی نکات مانع از بروز این عارضه شوید.

 

برای پیشگیری از پیری زودرس پوست باید به نکات زیر توجه کنید:

  • استفاده از ضد آفتاب‌ها به طور مداوم
  • شستشوی صحیح صورت
  • استفاده از محصولات بهداشتی و پاک‌کننده مناسب پوست
  • پاک‌کردن آرایش قبل از خواب
  • استفاده از مواد آرایشی مرغوب
  • توجه به میزان خواب
  • عدم استعمال دخانیات
  • رژیم غذایی سالم
  • نوشیدن آب فراوان در روز
  • ورزش‌کردن مداوم
  • کنترل استرس

 

اقداماتی که برای پوست صورت مضر است

برخی از افراد در مراقبت از پوست از آن طرف بام می‌افتند. این افراد با شستشوی بسیار پوست موجب از بین رفتن چربی طبیعی پوست شده و خشکی آن را تسریع می‌کنند. خشک‌شدن پوست نیز می تواند بروز چین و چروک‌های پوستی را افزایش دهد. برخی افراد نیز با استفاده از لایه‌برداری‌های خانگی و یا غیر خانگی سلول‌های پوستی را از بین برده و یا به آن‌ها آسیب می‌زنند. به خاطر داشته باشید استفاده از این روش‌ها ممکن است در چند بار اول نتیجه خوبی ایجاد کند، اما به مرور زمان موجب نازک شدن پوست صورت و آسیب‌پذیرتر شدن آن می‌شود.

استفاده از صابون‌ها نیز یکی دیگر اشتباهات رایج در شستشوی صورت است. صابون‌ها به دلیل مواد بسیار قوی که برای شستشوی در آن به کار برده می‌شوند برای شستن پوست صورت مناسب نیستند از این به افراد توصیه می‌شود که برای شستن پوست صورت از فیس واش‌ها و یا شستشو‌دهنده‌های مخصوص پوست خود استفاده کنند. پس اگر می‌خواهید پیری پوست صورت را به تعویق بیاندازید از انجام این کارها خودداری کنید.

 

نکته پایانی 

به خاطر داشته باشید ممکن است پیری زودرس پوست در برخی افراد به دلیل سبک غلط زندگی نباشد و افراد به دلایل ژنتیکی دارای این عارضه باشند و یا به دلیل افزایش سن دچار برخی عارضه‌ها شده باشند. ما به این افراد توصیه می‌‎کنیم برای جوانسازی پوست خود از روش‌های جوان‌سازی پوست استفاده کنند. برای مثال هایفوتراپی ،کربوکسی تراپی و یا تزریق ژل و چربی می‌تواند به میزان بالایی عارضه‌های پوستی را درمان کند. اما به خاطر داشته باشید که این روش‌ها باید تحت نظر پزشک متخصص و مرکز معتبر و مجهز صورت گیرد تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری شود.

 

کلینیک زیبایی اکسیر با برخورداری از کادر مجرب درمان می‌تواند ضمن تشخیص بیماری پوستی بهترین روش درمانی را نیز ارائه دهد. اگر به بیماری‌های پوستی مبتلا شده اید و یا می‌خواهید رد پای گذر عمر را از پوست خود پاک کنید کلینیک زیبایی اکسیر تا دستیابی به ایده‌آل شما کنارتان خواهد بود.

 

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب  و رزرو نوبت  مرکز تخصصی پوست و زیبایی اکسیر همین حالا با ما تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف‌آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

۰۲۱-۸۸۰۶۷۱۷۵

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *