زگیل تناسلی چیست؟ علائم، راه های انتقال و درمان

اگر از انگیزه تحقیقات برای سرچ عبارت علائم زگیل تناسلی بگذریم، ممکن است مشاهده نشانه‌ای شما را به این مقاله رسانده باشد. زگیل تناسلی از جمله ضایعه‌های پوستی است که در چند سال اخیر به دلیل تغییرات ایجاد شده در حوزه روابط جنسی شیوع آن بسیار افزایش یافته است. از این جهت بیم ابتلا به آن در زوجین نیز موجب شده نگرانی‌ها در این زمینه بیشتر شود به عبارت دیگر با کاهش سن تجربه برقراری رابطه جنسی و همچنین برقراری رابطه جنسی محافظت نشده و پر خطر آمار ابتلا به این ویروس به طور چشمگیری افزایش یافته است

زگیل تناسلی عارضه‌ای است که درمان خودبه خودی آن به اندازه بروز عوارض خطرناک ممکن است، بنابراین با ابتلا به این ویروس باید ابتدا خونسرد باشید تا با تشخیص درست و درمان مناسب به راحتی از آن عبور کنید. برخی شایعات و باورهای غلط درباره این ویروس وجود دارد که باعث شده جو عمومی نسبت به آن بسیار ملتهب باشد. بنابراین لازم است با خواندن مقالات معتبر در این زمینه آگاهی خود را از این بیماری افزایش دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی در خصوص راه انتقال این ویروس و انواع آن را تشریح کنیم:

 

 

زگیل تناسلی یا HPV چیست؟ 

زگیل تناسلی که به عنوان عارضه ای خطرناک تلقی می‌شود در واقع نوعی ویروس به نام “پاپیلومای انسانی” است که با نام ویروس HPV   شهرت پیدا کرده است.

این ویروس دارای ۱۰۰ تیپ مختلف است که تنها چند تیپ از آن‌ها دارای عوارض خطرناک هستند. بنابراین با دانستن این موضوع هر نوع زائده و یا عارضه پوستی نمی‌تواند زگیل تناسلی از نوع “بد” باشد. از این رو تشخیص درست و به هنگام می‌تواند شما را در درمان بسیار کمک کند. ما به زوجین و و همچنین شریک‌های جنسی توصیه می‌کنیم با دیدن برخی علامت‌ها که در ادامه اشاره خواهیم کرد با توقف برقراری رابطه جنسی به متخصص مراجعه کنند شایع‌ترین بیماری جنسی است که اکنون به دلیل تغییرات الگوی جنسی رشد چشمگیری داشته است.

 

زگیل تناسلی:

زگیل تناسلیرا باید از دیگر عارضه‌های پوستی تفکیک داد. برخی افراد در ناحیه تناسلی خود شاهد خال‌های گوشتی هستند که در مواقعی به دلیل رنگ روشن آن‌ها تصور می‌شود که زگیل تناسلی هستند این عارضه‌ها بسیار نرم بوده و با لمس دست به راحتی خم می‌شوند و عموما درد و سوزش ایجاد نکرده و در بدن انتشار نمی‌یابند. در ادامه به علائم ویروس HPV می‌پردازیم تا راه تشخیص را آسان‌تر کنیم:

زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی 

همانطور که اشاره شد در نواحی تناسلی برخی زوائد پوستی و عارضه هایی نمایان می‌شوند که می توانند افراد را نگران کنند. این عارضه‌ها ممکن است به دلیل بروز حساسیت و یا یک بیماری و حتی به شکل ژنتیکی بروز کنند. در بسیاری از مواقع این ضایعه‌های پوستی بدون هیچ‌گونه خطری درمان خواهند شد. اما زگیل‌های تناسلی علاوه بر اینکه ظاهری متفاوت دارند درمان  آن‌ها نیز به مراتب مشکل‌تر است.

زگیل‌های تناسلی ضایعه‌هایی مسطح و گاها غیر مسطح هستند این ضایعه‌ها را بیشتر به شکل گل کلم تعبیر می‌کنند که با داشتن یک پایه کوتاه از پوست فاصله دارند این زوائد پوستی می‌توانند به شکل خوشه‌ای و یا به شکل پراکنده‌تری در ناحیه تناسلی دیده شوند بر خلاف خال‌های گوشتی این ضایعه‌ها کمی دردناک و سوزش‌آور هستند که در صورت خراشیدن ممکن است خونریزی نیز داشته باشند. گفتنی است که اگر این بیماری به شکل گسترده‌ای رشد کند می‌تواند با انتقال به مجاری ادراری و مقعد دفع ادرار و مدفوع را سخت و دردناک کند. در برخی از بیماران انسداد مجاری ادراری نیز گزارش شده است. 

 

به طور کلی علائم زگیل تناسلی عبارت‌اند از:

  • بروز ترشحات و رطوبت در نواحی تناسلی 
  • مشاهده زگیل‌های پراکنده و در نواحی مختلف 
  • احساس سوزش و خارش 
  • احتمال انسداد مجاری ادراری 
  • یک بیماری پیشرونده و امکان انتشار بالا

زگیل تناسلی

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی 

گفتنی است که زگیل تناسلی تنها از طریق برقراری ارتباط جنسی سرایت می‌کند بنابراین باورهای غلطی که وجود دارد مبنی بر انتقال این ویروس از طریق دست دادن هیچ پایه و اساس علمی علمی ندارد اما به خاطر داشته باشید در صورتی که یکی از زوجین به این بیماری مبتلا باشد در صورت برقراری رابطه جنسی دهانی این ویروس می‌تواند به محیط مخاطی دهان و لب‌ها نیز سرایت کند. در صورت درمان دیرهنگام درگیری نواحی حنجره نیز  اتفاق می‌افتد. بنابراین آنچه درباره این بیماری بسیار حائز اهمیت است سرایت بالای آن است. بنابراین اگر یکی از زوجین مبتلا باشد با برقراری اولین رابطه جنسی این ویروس منتقل می‌شود.

لازم به ذکر است که استفاده از کاندوم هیچ گونه تاثیر بر عدم سرایت ندارد، این لوازم بهداشتی تنها می‌توانند برخی نواحی را بپوشانند در صورتی که تماس پوستی با هر ناحیه‌ای اندام تناسلی که به این ویروس مبتلا باشد می‌تواند مسیری برای انتقال به طرف مقابل قلمداد شود. 

 

بهترین راه پیشگیری ابتلا به زگیل تناسلی 

اجتناب از برقراری رابطه جنسی پرخطر است. رابطه جنسی پر خطر در واقع روابط جنسی متعدد با افراد نا آشنا است که اکنون در تمامی دنیا این روابط بسیار دیده می‌شود راه پیشگیری دوم استفاده از واکسن گارداسیل است که می‌تواند با درصد بالایی افراد را از ابتلا به این بیماری مصون دارد البته توجه داشته باشید که این واکسن به سختی یافت می‌شود و عموما قیمت بالایی دارد، بنابراین خرید راحت آن در بازار آزاد باید شک شما را از اصل بودن و عوارض نداشتن این واکسن برانگیزد به زوجین توصیه می‌شوند که در صورت مشاهده تنها یک نشانه قبل از برقراری رابطه جنسی دوباره به متخصص مراجعه کنند تا تشخیص‌های اولیه انجام شود.

 

روش‌های انتقال ویروس HPV

همانطور که اشاره شد برقراری رابطه جنسی تنها راه انتقال این ویروس است و راه دیگری ندارد که البته برقراری روابط جنسی دهانی نیز می‌تواند این ویروس را به نواحی دهان و حنجره منتقل کند به خاطر داشته باشید کودکانی که بدون هیچ رابطه جنسی ای به این ویروس مبتلا شده‌اند به دلیل ابتلای مادر در حین زایمان بوده است بنابراین بانوان بارداری که می‌دانند به این ویروس مبتلا هستند باید قبل از زایمان برای درمان مناسب با شرایط اقدام کنند بانوانی نیز که از ابتلا به این بیماری بی‌اطلاع هستند می‌توانند با یک معاینه ساده از عدم ابتلا اطمینان حاصل کنند. 

زگیل تناسلی

بهترین روش درمان زگیل تناسلی 

بد نیست بدانید که در بسیاری از مواقع فرد مبتلا هیچ علامتی از ابتلا یه این ویروس مشاهده نمی‌کند بنابراین می‌توان ادعا کرد که مراحل اولیه ابتلا به ویروس تناسلی می‌تواند خاموش و بدون نشانه باشد دقیقا در این زمان است که افرد بدون آگاهی از ابتلا به این بیماری به طور ناخواسته موجب انتقال ویروس به شریک جنسی خود می‌شوند که ما معاینه‌های ماهیانه را برای اطمینان از عدم ابتلا به این ویروس پیشنهاد می‌دهیم. البته زوجینی که رابطه جنسی محافظت شده دارند و تنها با یکدیگر در رابطه جنسی هستند این معاینات می‌تواند ر فواصل طولانی تری صورت گیرد گفتنی است که در برخی موارد ابتلا به این ویروس خفیف بوده و پس از مدتی به صورت خود به خود توسط سیستم ایمنی بدن از بین می‌رود. 

اما در مواقعی که علائم ابتلا به شکل واضحی وجود دارد. چند راه درمانی می‌تواند برای از بین بردن این عارضه پوستی موثر باشد که در ادامه اشاره خواهیم کرد. 

 

روش‌های درمانی

  • دارو درمانی: این روش درمانی در مراحل اولیه ابتلا توصیه می‌شود که باید تحت نظر پزشک صورت گیرد. 
  • لیزر درمانی: یک روش برای سوزاندن زوائد پوستی است که اگر توسط متخصص انجام نشود می‌تواند عوارض بیشتری داشته باشد. 
  • الکتروکوتری: این درمان با سوزاندن زوائد انجام می‌شود که نیازمند بی‌حسی موضعی است. 
  • جراحی: از جراحی نیز در مواقع گسترش بیماری استفاده می‌شود. 
  • کرایوتراپی: در حال حاضر بهترین روش درمان برای زگیل تناسلی سرما درمانی و یا کرایوتراپی است. 

زگیل تناسلی

پاسخ به چند سوال متداول 

به دلیل شیوع و گسترش ابتلا به این عارضه پرسش‌های متعدد و پرتکراری از متخصصین وجود دارد که در ادامه به چند نمونه از آن‌ها پاسخ خواهیم داد:

 

بهترین راه درمان زگیل تناسلی چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که نوع درمان بستگی به میزان پیشرفت بیماری دارد. همانطور که اشاره شد در مراحل اولیه ممکن است دارو درمانی نتیجه بخش باشد، اما به خاطر داشته باشید استفاده از برخی داروها و خود درمانی‌ها بدون مراجعه به پزشک می‌تواند علاوه بر گسترش بیماری موجب شود بیمار زمان طلایی درمان را از دست دهد. در حال حاضر کرایوتراپی به عنوان یک درمان ایمن و مطمئن شناخته می‌شود که البته باید تحت نظر پزشک و با تشخیص دقیق انجام شود. 

 

آیا استفاده از واکسن گارداسیل اثر بخش است؟ 

واکسن‌ها به طور کلی می‌توانند تا میزان بالایی از ابتلای مجدد مصونیت ایجاد کنند. اما به یاد داشته باشید نمی‌توان بعد از استفاده از واکسن به راحتی به روابط ناسالم جنسی بازگردید. به علت کمیاب بودن واکسن گارداسیل عموما افراد از راه پیشگیری که بیان شد استفاده می‌کنند برای اطلاع بیشتر درباره این واکسن می‌توانید به مقاله  ” واکسن گارداسیل ” مراجعه کنید.

 

آیا زگیل تناسلی به جنین سرایت می‌کند؟

اطلاعات دقیق در ارتباط با سرایت ویروس HPV  به جنین به دست نیامده است. اما نکته‌ای که کاملا محرز است امکان انتقال ویروس در زمان زایمان از مادر به جنین است. بنابراین مادران باردار می‌بایست قبل از زایمان برای درمان اقدام کنند. 

 

واکسن زگیل تناسلی باید در چه سنی استفاده شود؟

سه واکسن HPV توسط سازمان غذا و دارو تایید شده است. Gardasil 9 جدیدترین مورد برای استفاده در مردان و زنان از ۹ تا ۴۵ سال برای محافظت در برابر سرطان دهانه رحم و زگیل‌های تناسلی است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) واکسیناسیون معمول HPV را برای دختران و پسران ۱۱ و ۱۲ ساله توصیه می‌کند، اگرچه این تزریق می‌تواند از ۹ سالگی انجام شود.

CDC اکنون توصیه می‌کند که همه کودکان ۱۱ و ۱۲ ساله به جای برنامه سه دوز توصیه شده قبلی، دو دوز واکسن HPV را با فاصله حداقل شش ماه دریافت کنند نوجوانان جوانتر ۹ و ۱۰ ساله و نوجوانان ۱۳ و ۱۴ ساله نیز می‌توانند طبق برنامه به روز شده دو دوز، واکسن بزنند تحقیقات نشان داده است که برنامه دو دوزه برای کودکان زیر ۱۵ سال موثر است نوجوانان و جوانان که سری واکسن را بعداً، در سنین ۱۵ تا ۲۶ سالگی شروع می‌کنند. باید سه دوز واکسن را دریافت کنند.CDC اکنون واکسیناسیون HPV را برای همه افراد از ۲۶ سالگی توصیه می‌کند.

 

آیا تزریق واکسن عوارضی به همراه دارد؟

برای دختران و پسران بسیار مناسب است که واکسن را قبل از تماس جنسی دریافت کنند. عوارض جانبی ناشی از واکسن‌ها معمولاً خفیف بوده و شامل درد در محل تزریق، سردرد، تب درجه پایین یا علائم شبیه آنفولانزا است.

 

خطرات ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟

عوارض عفونت HPV می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سرطان: سرطان دهانه رحم با عفونت HPV دستگاه تناسلی ارتباط نزدیکی دارد. انواع خاصی از HPV نیز با سرطان‌های ولو، مقعد، آلت تناسلی و دهان و گلو در ارتباط است. عفونت HPV همیشه به سرطان منجر نمی‌شود، اما انجام آزمایشات منظم پاپ اسمیر برای خانم‌ها مهم است، خصوصاً در افرادی که به انواع HPV بالاتری مبتلا شده‌اند.

 

مشکلات دوران بارداری: به ندرت در دوران بارداری ، زگیل‌ها می‌توانند بزرگ شوند و ادرار را دشوار می‌کند. زگیل روی دیواره واژن می‌تواند باعث کشش بافت‌های واژن در هنگام زایمان شود. زگیل‌های بزرگ روی ولو یا واژن می‌توانند هنگام کشیدگی هنگام زایمان خونریزی کنند. به ندرت نوزادی که از مادر با زگیل‌های تناسلی متولد شود، دچار زگیل در گلو می‌شود. کودک ممکن است برای جلوگیری از انسداد راه هوایی به جراحی نیاز داشته باشد.

 

 

چه عواملی می‌تواند ابتلا به این ویروس را افزایش دهد؟

بیشتر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند ممکن است به HPV دستگاه تناسلی آلوده  شوند. عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به آن را افزایش دهند عبارت‌اند از:

  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با چندین شریک
  • داشتن عفونت مقاربتی دیگر
  • داشتن رابطه با شریکی که سابقه جنسی او را نمی‌دانید
  • شروع فعالیت جنسی در دوران جوانی
  • داشتن سیستم ایمنی به خطر افتاده، مانند اچ‌آی‌وی یا داروهای ارگان

پاسخ به سوالات متداول شما

 

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب  و رزرو نوبت  مرکز تخصصی پوست و زیبایی اکسیر همین حالا با ما تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف‌آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

۰۲۱-۸۸۰۶۷۱۷۵

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳

منبع:

www.mayoclinic.org

www.webmd.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *