ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای


علت واقعی ریزش موی سکه ای چیست؟ همراه با بهترین روش های درمان

ریزش مو به خودی خود می‌تواند هراس آور باشد. این موضوع با وجود اینکه اهمیت بالایی بین بانوان دارد، اما مردان نیز از بروز آن رنج می‌برند. با این حال ریزش مو می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. یکی از انواع ریزش مو “ریزش موی سکه ای است که در علم پزشکی به آن “ریزش موی آره‌آتا” نیز گفته می‌شود. ممکن است که شما نیز گاها این نوع ریزش را تجربه کرده باشد. گرچه ظاهر این عارضه بسیار ترسناک و دلهره‌آور است، اما در اغلب مواقع درمان شدنی بوده و جای نگراین ندارد. با ما همراه باشید از از علت تا درمان این عارضه را بررسی کنیم:

ریزش موی سکه ای

آلوپسی‌آره‌آتا چیست؟

آلوپسی آره‌آتا نوعی بیماری است که باعث ریزش مو در تکه‌های کوچک می‌شود، که ممکن است قابل توجه نباشد. این وصله‌ها ممکن است به هم متصل شوند و سپس قابل توجه شوند. آلوپسی آره‌آتا هنگامی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کند و در نتیجه ریزش مو ایجاد کند.

ریزش موی ناگهانی ممکن است در پوست سر و در بعضی موارد ابروها، مژه‌ها و صورت و همچنین سایر قسمت‌های بدن رخ دهد. همچنین می‌تواند به آرامی توسعه یابد و پس از سال‌ها عود کند.

این شرایط می‌تواند منجر به ریزش کامل مو شود، که به آن “آلوپسی جهانی” می‌گویند و می‌تواند از رشد مجدد مو جلوگیری کند. وقتی موها دوباره رشد می‌کنند، ممکن است دوباره موها ریزش کنند. گفتنی است که میزان ریزش و رشد مجدد مو در افراد مختلف متفاوت است.

در حال حاضر هیچ درمانی برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد. با این حال، روش‌های درمانی وجود دارد که ممکن است به رشد سریعتر مو کمک کند و می‌تواند از ریزش مو در آینده جلوگیری کند. با این حال روش‌‎های منحصر به فردی برای پوشاندن ریزش مو وجود دارد، البته که منابعی نیز برای کمک به افراد در کنار آمدن با استرس مربوط به ریزش مو در دسترس است.

علل ریزش موی سکه ای

علل آلوپسی آره‌آتا

آلوپسی آره‌آتا  یا ریزش موی سکه ای یک بیماری خود ایمنی است. وقتی سیستم ایمنی بدن سلول های سالم را به عنوان مواد خارجی اشتباه می‌گیرد، یک حالت خود ایمنی ایجاد می شود. به طور معمول، سیستم ایمنی بدن از بدن شما در برابر مهاجمان خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها دفاع می‌کند.

اگر شما آلوپسی آره‌آتا دارید، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله می‌کند. فولیکول‌های مو ساختاری است که از آن مو رشد می‌کند. فولیکول‌ها کوچکتر شده و تولید مو را متوقف می‌کنند و منجر به ریزش مو می‌شوند. محققان علت دقیق این بیماری را نمی‌دانند. با این حال، این بیماری اغلب در افرادی رخ می‌دهد که سابقه خانوادگی بیماری‌های خود ایمنی دیگری مانند دیابت نوع ۱ یا آرتریت روماتوئید دارند. به همین دلیل است که برخی از دانشمندان گمان می‌کنند ژنتیک می‌تواند به پیشرفت آلوپسی آره‌آتا کمک کند.

آنها همچنین معتقدند که عوامل خاصی در محیط برای تحریک آلوپسی آره‌آتا در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آن هستند لازم است.

فیلم درمان ریزش مو با مزوتراپی 

علائم آلوپسی آره‌آتا

علامت اصلی آلوپسی آره‌آتا ریزش مو است. موها معمولاً به صورت لکه‌های کوچک روی سر می ریزند. این وصله ها اغلب چندین سانتی‌متر یا کمتر هستند.

همچنین ممکن است ریزش مو در قسمت‌های دیگر صورت مانند ابروها، مژه‌ها و ریش و همچنین سایر قسمت‌های بدن رخ دهد. برخی افراد در چند مکان موهای خود را از دست می‌دهند. دیگران آن را در بسیاری از نقاط از دست می‌دهند.

ابتدا ممکن است روی بالش یا دوش خود متوجه توده مو شوید. اگر لکه‌ها در پشت سر شما باشد، ممکن است کسی آن را به شما اطلاع دهد. با این حال، سایر شرایط سلامتی نیز می‌تواند باعث ریزش مو به شکل مشابه شود. ریزش مو به تنهایی برای تشخیص آلوپسی آره‌آتا استفاده نمی‌شود.

در موارد نادر، برخی از افراد ممکن است ریزش موی گسترده‌تری را تجربه کنند که معمولاً نشانگر نوع دیگری از آلوپسی است، مانند:

  • آلوپسی توتالیس، ریزش تمام موهای سر
  • آلوپسی جهانی، ریزش تمام موهای بدن

پزشکان ممکن است از به کار بردن اصطلاحات “توتالیس” و “جهانی” خودداری کنند، زیرا برخی از افراد ممکن است چیزی بین این دو را تجربه کنند.

ریزش مو در ارتباط با ریزش موی سکه‌ای غیرقابل پیش بینی است و تا آنجا که پزشکان و محققان می‌توانند بگویند، خود به خود منبع معتمد به نظر می رسد. موها ممکن است در هر زمان دوباره رشد کرده و سپس دوباره ریزش کنند. میزان ریزش و رویش مجدد مو از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.


شاید این مقاله برای شما مفید باشد: بررسی دلایل ریزش مو و راه درمان آن با مزوتراپی مو 

درمان ریزش موی سکه ای

درمان آلوپسی آره‌آتا

همانطور که گفته شد هیچ درمانی برای آلوپسی آره آتا شناخته نشده است، اما روش‌هایی وجود دارد که می توانید ریزش مو را در آینده کاهش داده و یا به رشد سریعتر مو کمک کنید.

پیش بینی شرایط دشوار است، به این معنی که ممکن است به مقدار زیادی آزمایش و خطا نیاز داشته باشد تا زمانی که موردی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد. برای برخی از افراد، حتی در صورت درمان، ممکن است ریزش مو نیز بدتر شود.

تعرفه مزوتراپی

درمان‌های پزشکی

داروهای موضعی

  • برای تحریک رشد مو می توانید داروهایی را به پوست سر خود بمالید. تعدادی از داروها چه بدون نسخه و همچنین با نسخه پزشک در دسترس است:
  • ماینوکسیدیل (روگاین) به صورت OTC موجود است و هر روز دو بار برای پوست سر، ابروها و ریش استفاده می‌شود. این دارو نسبتاً ایمن است، اما رسیدن به نتیجه ممکن است یک سال طول بکشد.
  • آنترالین (Dritho-Scalp) دارویی است که پوست را تحریک می‌کند تا رشد مجدد مو را تحریک کند.
  • تصور می شود که کرم‌های کورتیکواستروئید مانند کلوبتازول (Impoyz)، کف، لوسیون و پماد با کاهش التهاب در فولیکول مو کار می‌کنند.
  • ایمونوتراپی موضعی روشی است که در آن ماده شیمیایی مانند دیفن سایپرون برای ایجاد جوش های آلرژیک روی پوست استفاده می‌شود. بثورات که به بلوط سمی شباهت دارد، ممکن است ظرف مدت شش ماه باعث رشد موهای جدید شود، اما شما برای ادامه رشد مجدد باید درمان را ادامه دهید.

تزریق برای ریزش موی سکه ای

تزریق

تزریق استروئید یک گزینه معمول برای ریزش موی سکه ای خفیف و تکه ای است که به رشد مو در لکه‌های طاس کمک می‌کند. سوزن های ریز استروئید را به پوست لخت مناطق آسیب دیده تزریق می‌کنند.

برای رشد مجدد مو باید هر یک تا دو ماه یکبار درمان انجام شود. البته مانع از ریزش موی جدید نمی‌شود.

فرم عضویت در گروه واتساپ

[contact-form-7 id=”7560″ title=”فرم مقالات”]

درمان‌های خوراکی

  • از قرص‌های کورتیزون گاهی اوقات برای آلوپسی گسترده استفاده می‌شود، اما به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی، شما باید این گزینه با مشورت با پزشک انجام دهید.
  • سرکوب‌کننده‌های سیستم ایمنی خوراکی مانند متوترکسات و سیکلوسپورین گزینه دیگری است که می‌توانید امتحان کنید. آنها با جلوگیری از پاسخ سیستم ایمنی بدن کار می‌کنند، اما به دلیل خطر عوارض جانبی مانند فشار خون بالا ، آسیب کبدی و کلیوی و افزایش خطر عفونت‌های جدی و نوعی سرطان که لنفوم نامیده می‌شود.

 

نور درمانی

نور درمانی را فتوشیمی درمانی یا فتوتراپی نیز می‌نامند. این نوعی پرتودرمانی است که از ترکیبی از یک داروی خوراکی به نام پسورالن و نور UV استفاده می‌کند.

درمان طبیعی آلوپسی آره آنا

درمان طبیعی

برخی از افراد مبتلا به آلوپسی آره‌آتا یا ریزش موی سکه ای درمان‌های جایگزینی را برای درمان این بیماری انتخاب می‌کنند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • رایحه درمانی
  • طب سوزنی
  • میکرونیدلینگ
  • پروبیوتیک‌ها
  • لیزر درمانی سطح پایین (LLLT)
  • ویتامین‌ها، مانند روی و بیوتین
  • نوشیدنی‌های آلوئه ورا و ژل‌های موضعی
  • چکاندن آب پیاز به پوست
  • روغن‌های اساسی مانند درخت چای، رزماری، اسطوخودوس و نعناع فلفلی
  • روغن‌های دیگر، مانند نارگیل، کرچک، زیتون و جوجوبا
  • یک رژیم غذایی “ضد التهابی”، همچنین به عنوان “پروتکل خود ایمنی” شناخته می‌شود، که یک رژیم محدود است که عمدتا شامل گوشت و سبزیجات است.
  • ماساژ پوست سر
  • مکمل‌های گیاهی، مانند جینسینگ، چای سبز، گیاه گلیس چوبی و نخل اره

بیشتر روش‌های درمانی جایگزین در آزمایشات بالینی آزمایش نشده‌اند، بنابراین اثربخشی آن‌ها در درمان ریزش مو مشخص نیست.

توجه داشته باشید، اثربخشی هر روش درمانی در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. بعضی از افراد نیازی به درمان ندارند زیرا موهای‌شان به خودی خود رشد می‌کنند. با این حال، در موارد دیگر، افراد با وجود تلاش برای انتخاب هر گزینه درمانی، بهبودی نخواهند دید.

شاید لازم باشد بیش از یک یا چند روش درمانی را امتحان کنید تا تفاوتی را مشاهده کنید. به خاطر داشته باشید که رویش مجدد مو ممکن است فقط موقتی باشد. ممکن است موها دوباره رشد کرده و دوباره ریزش داشته باشند.

ریزش موی سکه ای در مردان

ریزش موی سکه‌ای در مردان

آلوپسی آره آتا در مردان و زنان اتفاق می‌افتد، اما ریزش مو در مردان بیشتر است. مردان همچنین به احتمال زیاد سابقه خانوادگی در زمینه ریزش مو دارند. مردان ممکن است در موهای صورت و همچنین موهای سر، سینه و پشت خود دچار ریزش مو شوند. در مقایسه با طاسی با مدل مردانه که کم پشتی تدریجی موهای سر است، ریزش مو در اثر این حالت باعث ریزش موی تکه تکه می‌شود.

 

ریزش موی سکه‌ای در زنان

زنان بیشتر از مردان به آلوپسی آره آتا مبتلا می‌شوند، اما دلیل آن مشخص نیست. ریزش مو می‌تواند روی پوست سر و همچنین ابروها و مژه‌ها رخ دهد.

برخلاف ریزش مو به روش زنانه  که کم پشتی تدریجی مو است و ناحیه وسیعی را پوشش می‌دهد، آلوپسی آره آتا ممکن است در یک ناحیه کوچک محدود شود. ریزش مو نیز ممکن است یک باره اتفاق بیفتد. این ناحیه می‌تواند به تدریج گسترش یابد که نتیجه آن ریزش بیشتر مو است.

 

ریزش موی سکه ای در کودکان

کودکان می‌توانند به آلوپسی آره آتا مبتلا شوند. در حقیقت، بیشتر افراد مبتلا به این بیماری اولین ریزش مو را قبل از ۳۰ سالگی تجربه خواهند کرد.

در حالی که برخی از اجزای ارثی در آلوپسی آره آتا وجود دارد، والدین با این بیماری همیشه آن را به کودک منتقل نمی‌کنند. به همین ترتیب، کودکان مبتلا به این نوع ریزش ممکن است والدینی نداشته باشند که دچار این ریزش مو شوند.

علاوه بر ریزش مو در کودکان ممکن است نقص ناخن مانند حفره یا ضایعات نیز داشته باشند. بزرگسالان نیز ممکن است این علامت اضافی را تجربه کنند ، اما در کودکان بیشتر مشاهده می‌شود.

طبق بنیاد ملی ریزش موی سکه ای ، کودکان زیر ۵ سال به طور معمول تأثیر عاطفی ناشی از آلوپسی را تجربه نمی‌کنند. با این حال، پس از ۵ سالگی، هنگامی که کودکان متوجه می‌شوند تفاوت آنها با دیگران چیست، ریزش مو برای کودکان آسیب زا است. اگر کودک شما دچار استرس یا افسردگی شد، از یک متخصص اطفال بخواهید که یک مشاور با کودک شما داشته باشد.

سوالات متداول

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب  و رزرو نوبت  مرکز تخصصی پوست و زیبایی اکسیر همین حالا با ما تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

 ۰۲۱-۸۸۰۶۷۱۷۵

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳

منبع:

https://www.healthline.com

https://www.medicalnewstoday.com

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *