روزاسه یا همان آکنه روزاسه یک نوع بیماری پوستی شایع است. بسیاری از افراد این بیماری را با آکنه ولگاریس که در دختران و پسران جوان‌تر شایع است اشتباه می‌گیرند. اما بیماری پوستی آکنه روزاسه با آکنه ولگاریس بسیار متفاوت است. در این بیماری پوستی شایع، پوست فرد سرخ و ملتهب می‌شود. روزاسه فقط در صورت فرد رخ نمی‌دهد بلکه در تمام نقاط بدن او مانند گوش، قفسه سینه و کمر نیز اتفاق می‌افتد.

این بیماری بیشتر برای افرادی با پوست و نژاد سفید دیده می‌شود. بیماری پوستی روزاسه کمتر در خانم‌های زیر سی سال اتفاق می‌افتد و در بانوانی با سن ۳۰ سال بیشتر مشاهده می‌شود. طبق مطالعاتی که اخیرا انجام شده است ۵ درصد از مردم جهان به این بیماری دچار هستند. این بیماری را نمی‌توان در هر فرد به یک حالت ببینید چرا که در برخی از آن‌ها با شدت هرچه تمام رخ می‌دهد و باقی می‌ماند و در برخی هنگامی که دچار این بیماری می‌شوند به مرور شدت علائم کمتر می‌شود. هنگامی که فرد به این بیماری دچار می‌شود علائم همراه با خارش و لکه‌های قرمز رنگ است. در حقیقت می‌توان گفت بیماری شایع روزاسه در افراد یک بیماری پیشرونده است و درمان قطعی برای آن در نظر گرفته نشده است، اما می‌توان با تحت نظر بودن و مصرف برخی داروها پیشرفت این بیماری را کنترل کرد. فراموش نکنید این بیماری پیش‌رونده است و اگر بیمار تحت درمان قرار نگیرد ممکن است روز به روز علائم شدت یابد.

علائم شایع روزاسهعلائم بیماری روزاسه

علائم این بیماری پوستی در همه افراد یکسان نیست و در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. در واقع هنگامی که کسی به این بیماری مبتلا می‌شود فقط بخشی از علائم آن را تجربه می‌کند و همه علائم در او پدیدار نمی‌شود. اما اگر بخواهیم به طور کلی درباره علائم این بیماری صحبت کنیم فردی که دچار بیماری روزاسه می‌شود حداقل یکی از علائم زیر را دارد:

• برافروختگی

افراد مبتلا به این بیماری در اکثر مواقع سرخ می‌شوند و یا برافروختگی مکرر را بر روی پوست خود احساس می‌کنند. در حقیقت در بیشتر افراد اولین نشانه این بیماری قرمزی پوست و التهاب صورت در طول زمان‌های مختلف است. اما نکته مهم اینجاست که نباید هر برافروختگی و قرمزی را به این بیماری ربط داد. چرا که بسیاری از خانم‌ها قبل از زمان پریود دچار تغییرات پوستی می‌شوند که همراه با سرخی و برافروختگی پوست است.

• رگ‌های خونی متورم

یکی دیگر از علائمی که فرد مبتلا به این اختلال پوستی تجربه می‌کند متورم شدن رگ‌های پوستی است. در واقع هنگامی که فرد دچار روزاسه می‌شود رگ‌هایش شبیه به خطوط در زیر پوست به راحتی قابل مشاهده خواهند بود. در شرایطی هم پوست فرد آنقدر قرمز می‌شود که به سختی می‌توانید رگ‌های او را ببینید و در واقع رگ‌های خونی او از دید پنهان می‌شوند.

• سوزش یا سوزن سوزن شدن پوست

افراد مبتلا به این بیماری در ناحیه پوست احساس سوزن سوزن شدن می‌کنند که در برخی مواقع تبدیل به سوزش و خارش می‌شود. اما در اینجا هم باید به این نکته توجه کنید که هر سوزش و خارش نشانه روزاسه نیست.

• خشک‌شدن پوست

افراد مبتلا به بیماری پوستی روزاسه در اکثر مواقع در ناحیه پوست خود احساس خشکی می‌کنند که در برخی مواقع برای آن‌ها بسیار آزاردهنده است.

برخی دیگر از علائم این بیماری به اختصار عبارت است از:

• فرد مبتلا به روزاسه ممکن است بر روی پوست خود برآمدگی‌های قرمزی را مشاهده کند.
  • در افرادی که مبتلا به روزاسه هستند معمولا تورم صورت را مشاهده می‌کنید.
  • مبتلایان به این بیماری دچار سوزش و یا خارش چشم، التهاب پلک، گل مژه و قرمزی پوست می‌شوند.
  • التهاب و قرمزی و گوشتی شدن غیر طبیعی بینی

انواع روزاسهچگونه روزاسه را تشخیص دهیم؟

از آن‌جایی که بیماری روزاسه به صورت اتفاقی رخ می‌دهد و همان طور که در بالا گفتیم در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است، تشخیص آن برای همه حتی پزشکان متخصص هم بسیار سخت خواهد بود چرا که این بیماری را معمولا با بیماری‌هایی نظیر:  آکنه ولگاریس، درماتیت سبوره ای، سبوره (که همان چربی‌های نابه هنجار پوستی است)، پوست مرغی، آلودگی به دمودکس، ضایعات آکنه شکلی که ناشی از مصرف استروئید است، درماتیت دور دهان و … اشتباه می‌گیرند.

به طور کلی پزشکان برای تشخیص راحت تر روزاسه را به چهار دسته اصلی تقسیم‌بندی کرده‌اند که این چهار دسته عبارت است از:

ارتیما توتلانژکتاتیک (ERYTHEMATOTELANGIECTATIC):

در این مدل از روزاسه فردی که به این بیماری مبتلا می‌شود پوستی برافروخته و قرمز خواهد داشت و احساس می‌کند پوستش در حال گر گرفتگی و سوزش است. در واقع در ناحیه پوست احساس سوزن سوزن شدن می‌کند. همچنین در این مدل به راحتی می‌‎توانید رگ‌های در هم تابیده فرد را مشاهده کنید، پوست او سفید و به شدت پوسته پوسته می‌شود.

پاپولوپوسچولار (PAPULOPUSTULAR)

در این مدل از روزاسه، فردی که دچار این اختلال می‌شود بر روی صورت خود جوش‌های متورم و قرمزی را مشاهده می‌کند که چیزی شبیه آکنه است در این مدل نیز می‌توانید در زیر پوست فرد به راحتی رگ‌های خونی مارپیچ را مشاهده کنید.

در این مدل روزاسه بسیار شبیه به آکنه ولگاریس است؛ فقط چیزی که آن‌ها را از یکدیگر تمیز می‌دهد جوش‌های سر سیاه روی پوست بوده که در آکنه ولگاریس قابل مشاهده هستند. تشخیص این بیماری‌های پوستی از یکدیگر در جایی سخت می‌شود که فرد این دو بیماری را با هم بگیرد.

فیماتوس (PHYMATOUS)

بیمارانی که مبتلا به این مدل از روزاسه هستند بافت ناحیه پوست آن‌ها ناهموار و پوست آن‌ها ضخیم می‌شود. در مدل روزاسه فیماتوز بینی فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به صورت غیر طبیعی گوشتی و متورم می‌شود. در این حالت هم ممکن است در برخی مبتلایان به راحتی بتوانید رگ‌های خونی را در زیر پوست مشاهده کنید.

چشمی

همان‌گونه که از نام این روزاسه مشخص است، در ابتدا چشم‌های بیمار تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. برخی از علائمی که می‌توانید در این افراد مشاهده کنید عبارت است از: آبریزش بینی، قرمز و خون افتادن چشم‌های فرد، سوزش و خارش شدید چشم‌ها، قرمزی پلک، حساسیت به نور، تاری دید، گل مژه و خیره . روزاسه چشمی به تنهایی در فرد دیده نمی‌شود بلکه این مدل از روزاسه به همراه یک مدل دیگر خودش را نشان می‌دهد. برای درمان این مدل از روزاسه ممکن است فرد مبتلا مجبور شود علاوه بر درمان چشمی به درمان‌های موضعی دیگر نیز رجوع کند.

علت بیماری روزاسهعلت بیماری روزاسه چیست؟

هنوز متخصصین به دنبال علت ایجاد روزاسه هستند، اما نتوانسته دلیل مشخصی را برای شناسایی این بیماری پیدا کنند. طی برخی مطالعات می‌توان گفت روزاسه در بعضی از افراد ناشی از عوامل ارثی و محیطی است. برخی از محققان نیز معتقدند که روزاسه به عوامل زیر نیز وابسته است:

• اختلال در رگ‌های خونی صورت
  • رنگ روشن پوست
  • افزایش انگل دمودکس فولیکولاروم
  • هلیکوباکتر پیلوری
  • سابقه‌ی خانوادگی (وراثت)

اما شاید برای شما سوال باشد که چه عواملی باعث می‌شود تا بروز این بیماری در فردی تشدید پیدا کند؟ خوردن برخی نوشیدنی‌ها و غذاهای تند، مصرف کافئین و غذاهایی که دارای ادویه بسیار زیاد هستند، لبنیات، مشروبات الکلی، هوای گرم تابستان، نور خورشید، رطوبت یا باد، ورزش‌های شدید، حمام داغ و سونا، داروهایی مانند کورتون و خیره می‌توانند عاملی باشند که این بیماری را در فرد تشدید کند.

درمان دارویی روزاسه

بسیاری از افرادی که به این بیماری دچار هستند همیشه به دنبال روش‌های درمان آن هستند. همان طور که در ابتدا این مقاله هم بیان کردیم این بیماری درمان قطعی ندارد. اما با روش‌های درمانی که در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد می‌توانید علائم و تشدید این بیماری را کمتر کنید و با برخی از این روش‌ها حتی می‌توانید نشانه‌های این بیماری  را تسکین ببخشید.

روش‌های درمانی این بیماری:

داروهای موضعی

اگر می‌خواهید برای درمان روزاسه اقدام کنید فراموش نکنید اصلا بدون تجویز پزشک پماد و دارویی مصرف نکنید. پزشکان و متخصصین این حوزه در اکثر مواقع برای شما پماد و یا دارویی را تجویز می‌کنند که باعث کاهش التهاب و قرمزی لکه‌های پوستی می‌شود.

بیماران مبتلا به این بیماری معمولا باید داروهای خود را در روز یکی دوبار استفاده کنند. برخی از این دارو عبارتند از:

• مترونیدازول
  • بنزوئیل پراکسید
  • آزلائیک اسید
  • سولفاستامید

ایزوترتینوئین

در برخی مواقع که بیمار دچار روزاسه شدید شده است، پزشک از روش‌های درمان دیگری برای او استفاده می‌کند و معمولا در این مرحله ایزوترتینوئین را برایش تجویز می‌کند. این دارو بر روی مبتلایان جوان که دچار روزاسه فیماتوز هستند استفاده می‌شوند.

آنتی بیوتیک‌های خوراکی (مهم‌تر از همه داکسی سایکلین)

گروه آنتی بیوتیک‌های خوراکی در درمان روزاسه به نسبت روش‌های موضعی زودتر و سریع‌تر عمل می‌کنند. اما شما نمی‌توانید به مدت طولانی از آنتی‌بیوتیک‌ها مصرف کنید و باید در مدت زمان محدود استفاده شوند. هیچ متخصصی مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌ها را برای درمان روزاسه تجویز نمی‌کند.

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب  و رزرو نوبت  مرکز تخصصی پوست و زیبایی اکسیر همین حالا با ما تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳