بوتاکس میگرن چیست؟ مزایا، معایب و درمان آن

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن یکی از روش‌های نوین و متداول است. در مقالات گذشته اشاره کردیم که بوتاکس تنها برای ایجاد زیبایی و رفع نواقص پوستی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این ماده می‌تواند برای دسته‌ای از بیماری‌ها جنبه درمانی نیز داشته باشد که ممکن است با آن آشنا نباشید. بسیاری از ما در طول روز و یا هفته دچار سردردهای گاه و بی‌گاه می‌شویم. این سردردها که در مواقعی تبدیل به میگرن می‌شوند بسیار آزاردهنده هستند. گاهی ممکن است چند ساعت و گاهی می‌تواند تا چند روز شما را درگیر کند بدون اینکه بتوانید کارهای معمول روزانه خود را انجام دهید. اما چرا درباره میگرن صحبت می‌کنیم؟ باید بیان کنیم که یکی از بیماری‌هایی که توسط بوتاکس درمان می‌شود میگرن است.

شاید تعجب کنید چرا که تا پیش از این نام بوتاکس را بیشتر به عنوان روشی جهت از بین بردن چین و چروک‌های صورت می‌شناختید، اما حالا این ماده ادعای درمان برخی بیماری‌ها مانند میگرن را دارد. گروهی از پزشکان به علت عدم ریشه‌یابی بروز سردردهای میگرنی به بیماران توصیه می‌کنند به محض احساس شروع سردرد از داروهای تجویز شده استفاده کنند تا بتوانند مدت بروز آن کنترل کنند. در این بیماران طیف میگرن می‌تواند متفاوت باشد به این معنا که از شدت بالا یا پایینی برخوردار باشد. بنابراین با داشتن برخی علائم و نشانه‌ها می‌توان نوع میگرن را مشخص کرد. اما چطور شد که از بوتاکس برای درمان میگرن استفاده کردند؟

یک شروع و کشفی نو

در اوایل سال ۲۰۰۰ بود که برخی افرادی که تجربه ابتلا به میگرن را داشتند بعد از استفاده از بوتاکس در جهت زیبابخشی آن متوجه شدند که میگرن نیز کمتر به سراغشان می‌آید. از این رو پژوهشگران و متخصصین دریافتند که این تزریق می‌تواند بر کاهش علائم میگرن تاثیرگذار باشد. از آن زمان به بعد یکی از روش‌های درمانی میگرن را تزریق بوتاکس دانستند. در ادامه می‌خوانید که بوتاکس چطور و با چه مکانیزمی در درمان میگرن تاثیرگذار است.

درمان میگرن با تزریق بوتاکس

چه عواملی باعث بوجود آمدن میگرن می‌شود؟

قبل از اینکه به چگونگی تاثیر بوتاکس بر میگرن بپردازیم، بد نیست درباره علت به وجود آمدن آن بدانید. بی‌شک دانستن علت دردها می‌تواند بخش اعظمی از درمان باشد. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا برای درمان میگرن به پزشک مراجعه کنید و در صورت عدم نتیجه‌دهی درمان می‌توانید از این روش برای کاهش علائم میگرن استفاده کنید، اما فراموش نکنید هر اقدامی در این زمینه باید با مشورت پزشک صورت گیرد.

قطعا افردی که به میگرن مبتلا هستند می‌دانند که علت مشخصی برای به وجود آمدن سردردهای میگرنی وجود ندارد. به این معنا که میگرن به عنوان بیماری ناشناخته دارای علائم و نشانه‌های مشخص است که هنوز پزشکان نتوانسته‌اند علت قطعی آن را دریابند. با این حال گفته شده که علل ژنتیکی و عوامل محیطی می‌توانند زمینه ساز این بیماری باشند. یکی از علت‌های به وجود آورنده میگرن با تغییرات و اختلالات شیمی مغز همراه است که ترشح سروتونین در این اختلال نقش پررنگی دارد.

تعرفه بوتاکس

علائم و نشانه‌های میگرن

با وجود اینکه علت مشخصی برای این بیماری یافت نشده است، اما مبتلایانب به آن نشانه‌های مشترکی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بروز سر درد در یک سمت سر
  • دیدن اشکال مختلف، نقاط روشن یا درخشان از نور
  • احساس پین‌ها و سوزن‌ها در یک دست یا پا
  • احساس ضعف یا بی حسی در صورت یا یک طرف بدن
  • اختلالات گفتاری
  • عدم کنترل حرکات
  • احساس تهوع و استفراغ
  • تاری دید
  • بروز نوسان خلقی
  • احساس گیجی
  • تجربه سر گیجه
  • احساس ضعف

بوتاکس چیست و تاثیر آن بر درمان میگرن به چه صورت است؟

شاید بدانید که بوتاکس در واقع نوعی سم تولید شده از باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم است که با اثر گذاری بر سیگنال‌های عصبی مانع از انقباض عضلات می‌شود. به خاطز داشته باشید استفاده خوراکی از این سم می‌تواند مسمومیت خطرناک خونی را ایجاد کند. با این حال استفاده به صورت تزریقی در زیر پوست نتیجه‌ای کاملا عکس دارد. به این صورت که بوتاکس با فلج کردن برخی عضلات مانع از تحرک آن‌ها می‌شود. به این جهت است که افراد از این ماده برای از بین بردن چین و چروک‌های صورت خود استفاده می‌کنند. البته که در حال حاضر استفاده زیبایی از این سم خطرناک بیش از استفاده درمانی آن است.

به غیر از درمان میگرن، بوتاکس در درمان اسپاسم های گردن، پریدن پلک، و همچنین مثانه بیش فعال نیز موثر بوده است. در سال ۲۰۱۰ نیز سازمان غذا و دارو آمریکا خاصیت درمانی آن برای میگرن را نیز تایید کرد.

اما تاثیر بوتاکس به این صورت که زمانی که انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌خواهند بروز درد را از مغز به سایر اندام‌های مرتبط منتقل کنند بوتاکس به دلیل مسدود کردن این مسیر انتقال مانع از بروز علائم میگرن می‌شود. در واقع می‌توان ادعا کرد که بوتاکس به عنوان سدی مانع از انتقال سیگنال‌های عصبی درد شده و از این زو کاهش دهنده علائم میگرن است این مکانیزم باعث شده متخصصین بوتاکس را درمان‌‍کننده میگرن بدانند.

آیا بوتاکس برای درمان انواع میگرن مناسب است؟

ممکن است این سوال مطرح شود که آیا می‌توان از این روش درمانی برای انواع میگرن بهره برد؟

همانطور که می‌دانید سردردها می‌توانند بر اساس مدت و شدت در دسته بندی متفاوتی قرار گیرند که میگرن شدیدترین نوع آن است. البتهه که میگرن نیز دارای طیفی از انواع بوده که باید توسط متخصص مغز و اعصاب تشخیص داده شود. با توجه به انواع سردردهای میگرنی بوتاکس می‌تواند برای افرادی که ۱۵ روز در ماه را با سردردهای شدید و وحشنتاک سپری می‌کنند خاصیت درمانی داشته باشد. بنابراین برای افرادی که گاها دچار سردرد می‌شوند و یا سردردهای خفیف را تجربه می‌کنند بوتاکس راه درمانی نخواهد بود.

نحوه درمان میگرن با تزریق بوتاکس

در ابتدا باید اشاره کنیم که بوتاکس در اطراف رشته‌های عصبی تزریق می‌شود. این رشته‌های عصبی که انتقال‌دهنده پیام‌های عصبی هستند با تزریق بوتاکس فلج شده و نمی‌توانند انتقال‌دهنده پیام‌های مغز به اندام مرتبط باشند. بوتاکس با تاثیر بر انتهای رشته‌های عصبی موجب مسدود شدن آن‌ها در برابر پیام‌های عصبی می‌شود. برای درمان میگرن، بوتاکس به نواحی مختلفی تزریق می‌شود که شناسایی این مناطق با تشخیص پزشک صورت می‌گیرد.

نواحی مورد نظر برای تزریق عبارت اند:

• پیشانی
  • هر دو گیجگاه
  • پشت گردن و کناره‌های آن
  • نواحی بالای شانه
  • پشت سر

تعداد دفعات مورد نیاز برای تزریق بوتاکس جهت درمان میگرن

برخی از تحقیقات نشان داده است که تزریق بوتاکس جهت درمان میگرن می‌تواند تا چندین جلسه تمدید شود با توجه به نتیجه‌های اعلام شده افزایش تعداد جلسات تاثیر مثبتی در نتیجه درمان داشته است. بد نست بدانید که با هر جلسه تزریق بوتاکس فرد برای ۱۰ الی ۱۲ جلسه ماندگاری اثر درمان را تجربه می‌کند و با افزایش تعداد جلسات نیز تا ۵۰ درصد علائم میگرن کاهش پیدا می‌کند.

عوارض و خطرات احتمالی

بروز عوارض و خطرات احتمالی در صورت مراجعه به کلینیک‌های نا معتبر وجود دارد. بنابراین توصیه ما مراجعه به بهترین کلینیک تزریق بوتاکس است. کلینیک اکسیر به عنوان یکی از بهترین کلینیک‌ها برای انجام خدمات زیبایی و هم‌چنین خدمات درمانی شناخته می‌شود که در حال حاضر از بهترین نوع بوتاکس برای درمان و زیبایی استفاده می‌کند.

به طور کلی بعد از تزریق بوتاکس ممکن است با علائمی چون احساس سوزش، درد در ناحیه گردن و کمی گرفتگی عضلات مواجه شوید که از عوارض طبیعی تزریق بوتاکس است. اما در صورتی که با علائمی چون ضعف عضلات، تاری دید، مشکل در بلع غذا و یا افتادگی پلک مواجه شوید باید به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است نشان دهنده سرایت مواد بوتاکس به دیگر نقاط باشد.

هزینه درمان میگرن با تزریق بوتاکس

بسته به نوع محل و میزان تزریق بوتاکس هزینه آن نیز متفاوت است، لذا برای آگاهی از هزینه‌ها باید ابتدا به متخصص مراجعه کرده و درباره نوع و میزان تزریق مشورت کنید. یادآور می‌شویم جهت انجام تزریق بوتاکس برای درمان میگرن حتما باید با پزشک متخصص در ارتباط باشید و درباره این روش درمانی از وی مشورت بگیرید.

سوالات متداول

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب  و رزرو نوبت  مرکز تخصصی پوست و زیبایی اکسیر همین حالا با ما تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف‌آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳